Jetsurfers
The Paladins
Ronnie Dawson

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Gammel sirkushest i godt driv

Rocker har møysommelig bygd en karriere etter Stray Cats og spiller fortsatt musikken han elsker, men kan nok se langt etter Brian Setzers suksess.

Skal si Alligator Records har forandret seg. Fra å bryskt avfeie enhver hviting som forsøkte seg på platekontrakt med at dette var et selskap 100 prosent dedikert til blues spilt av de opprinnelige utøverne, er det nå åpnet opp for ikke bare hvite artister, men også musikk som strengt tatt ikke er blues i det hele tatt. Det sies sogar at Stevie Ray Vaughan fikk den kalde skulderen av boss Bruce Iglauer i sin tid. Lurer på om han angrer på det. Nok om det; Lee Rockers siste utgivelse er i hvert fall et bevis på at Alligator nå er like mye et roots-label som et blues selskap.

For her stevner Rocker videre med sin potente blanding av rock 'n rolll, rockabilly og mer crossover orientert rock. At det er såpass mye av sistnevnte overrasker litt, all en tid Rocker her trolig har fått 100 prosent frie tøyler til å gjøre hva han vil. Låter som Rebel, Black Cat Bone og Crazy When She Drinks blir jeg ikke klok på. Det er temmelig intetsigende og formålsløst og passer lissom ikke for et band som åpenbart trives bedre i mer tradisjonelle formater. Men her finnes også godsaker som Sold Us Down the River og One More Night, som faktisk er smart rock 'n roll med smakfull gitar og slentrende gåbass.

Det til side; Rocker har på Black Cat Bone samlet sitt faste band som består av rutinerte veikrigere som definitivt leverer varene. Her er mye deilig gitar og selvfølgelig en rytmefølelse som det bare er å ta av seg hatten for. Rocker er jo en mester på ståbass, noe han viser på stompere som The Highway Is My Home og instrumentalen Free Bass. Så selve håndverket er det lite å trekke på. Det måtte i så fall være to gitarister som er mer dyktige enn virkelig blendende.

Det er på Rockers hjemmebane rockabilly at det virkelig svinger på Black Cat Bone, og jeg skulle virkelig ønske at han hadde benyttet anledningen til å inkludere flere tradisjonelle låtvalg som The Highway Is My Home og The Wall of Death, for her svinger det så veggene rister, Rockers bass spretter lekent over rytmene og gitarene fyres opp til høyder som ikke nås på resten av plata. Rocker synger forresten bra og står ikke mye tilbake for sin gamle og mer kjente bandkompis Brian Setzer. Men alt i alt blir dette i mine ører for ujevnt til å kunne anbefales til andre enn greaserne som uansett kjøper platene til Rocker.