Arcade Fire
Elbow
Bright Eyes

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Tilfeldigheter og selvfølgeligheter

Tilfeldigheter skapte bandet. Dynamikken skapte magien. Selvfølgeligheter skapte et aldri så lite mesterverk.

Da Broken Records startet i 2006 tok det ikke lang tid før de, med ambisiøsiteten og angsten til vokalist/gitarist/låtskriver Jamie Sutherland som ledestjerne, hadde hjertet til de som ga dem tid og rom i sin hule hånd. Ja ja, ambisiøsitet og angst tenker du og huffer deg og mumler sikkert noe om at dette har du hørt før. Og til en viss grad har du rett. Men i aller størst grad tar du nok feil.

Som oftest har det vært Arcade Fire syvmannsorkesteret fra Edinburgh har blitt sammenlignet med, og det er nok som bandet i et intervju med groove sa selv, at det nok er en litt lettvint utvei for journalister å ty til. Det er likevel vanskelig å komme seg helt unna sammenligningen, men der hvor Arcade Fire er ambisiøse på et helt annet nivå, på grensen til selvhøytidelig, er Broken Records på et heller nedtonet nivå.

Until The Earth Begins To Part er likevel på ingen som helst måte en uaffekterende affære, ikke engang i ett sekund, selv om den har sine sedate partier som i beste fall har variabel effekt individuelt. Heldigvis er dette minimalisert ved at de fungerer som avledningsmanøvrer for det som skal komme. Låter som A Promise og Ghosts er på ingen måte dårlige, men det er når de på delikat vis smyger seg over på henholdsvis Thoughts On A Picture og brilliante A Good Reason at nytten i de kommer frem. Det er i disse tilfellene at de viser den imponerende spennvidden sin, at det er mulig å være taktfull idét man går fra forsiktig til overstadig, fra innadvendt til utadvendt – fra kontrollert til kaotisk.

For de som har fulgt med bandet siden starten er det ikke mange nye låter her. Men de er på møysommelig og griselekkert vis sydd sammen til en helhet som ikke bare er mektig og nesten overnaturlig, men også underlig sjarmerende på en halvnaiv måte.

Men selve grunnlaget for Until The Earth Begins To Part var altså lagt for lenge siden, og det rammeverket vi har fått kunne vel knapt ha blitt mer velgjort. Brorparten av bandets fabelaktige debut-EP fra 2007 har fulgt med helt til albumet, og er selv i nyinnspilte versjoner essensielle.

Wolves er en låt som fanger det meste av vingespennet, som bruker hele bandet for alt det er verdt, og viser at selv de mest åpenbare av alle klisjéer kan være kraftfulle. Av eldre låter er også If The News Make You Sad Don't Watch It og If Eilert Løvborg Wrote A Song It Would Sound Like This fortsatt fantastiske låter på alle måtene jeg nettopp har nevnt. Det burde nesten ikke fungere, men det gjør det. Og det tør jeg nesten påstå er en liten bragd å gjennomføre på et helt album på denne måten.

Til tider er Broken Records nærmest nidkjære og innesluttede, men i så måte overraskende lite anmassende i sin fremtoning. Det er et band som ikke er redd for å ta i bruk klisjéer, men som omringer dem med velplasserte finurligheter som utnytter den kraften syv mann kan ha sammen. Resultatet er ikke bare et estetisk underverk, men en selsommelig sammenheklet følelsesverk som spenner vidt og effektfullt.