Brothers In Sound
Super Furry Animals
Daft Punk

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Høykvalitetselektronika på blikkboks

Liker du lyden av små trekkoppdyr? Her er musikken for deg!

På tide med innkjøp av litt høykvalitetselektronika? Lei av å snurre Geogaddi med Boards of Canada for n'te gang? Eller kanskje du har lyst til å være tidlig ute å lukte på noe som sannsynligvis vil bli svært så stort i sine kretser? Dagens smaksprøveanbefaling omhandler Wauvenfold, nok en gang et elektronikaband fra England med to unge menn som snekrer lyder i egen kjeller. Noel Murphy (lyder) og Tom Hill (rytmer) har bare tre EPer på samvittigheten, men disse har fått gjengs bra omtale. Crisp Little Digit og On The Blink kom i 2001, mens Splinter Switch er fra i år. Og hva gjør to menn med sans for forretninger i ventetiden mens de lager sitt første hele album? Jo da, de kliner de tre EPene sammen, og slenger på tre ekstra spor og kaller den 3fold. Kjekt for de som ikke har vært tidlig ute, og kanskje til og med for de som kjenner låtene og som ønsker mer. Den svært lekre innpakningen og forlokkende designen tilbakeviser også all videre argumentasjon om at dette skulle være et overflødig produkt.

Jeg vet egentlig svært så lite om Murphy og Hill, annet enn at de stadig spiller live sammen med kontemporære, likelydende band på små scener i England, og at de har sitt studio i Nottingham. De har holdt på siden 1996, men ble kjent etter å ha remikset ett spor på Brothers In Sound sin Family Is Strong-utgivelse i 2000. Siden da har de leflet med litt av hvert av låter, remiksing og annen knoting, blant annet for noe mer kjente Super Furry Animals (som for øvrig innehar verdens beste og mest fengende bandnavn, når jeg kommer til å tenke på det).

Men tilbake til 3fold: Første råd for å få en god opplevelse av denne plata, er å sette seg i lydkrysset foran høyttalerne, lukke øynene, lene seg bakover og sette på første spor, Clip. La lyden av en genialt oppbygd låt riste øregangene! Noe som mest minner om en samling pocketkameraer på bakoverspoling, Duracellkaniner på vei mot tomt batteri og gamle opptrekksleker i spretthopp surres sammen og rister hodet. Inn seiler en liten, anonym synth, en fiolin og noen dype, dype bassdunk som gjør Clip til en av de mer fascinerende elektronikalåtene jeg har hørt på lenge. Etter en svært så bra start på 3fold følges det hele opp med Podunk (la oss allerede nå slå fast at Wauvenfold er glimrende til å finne på låttitler, i ekte onomatopoetikon-stil). Her følges en dunkel, Disney-aktig synth som etter hvert brytes opp i knirkende lyder og elektroniske sus. Igjen i en oppbygning som hele tiden er spennende, og du virkelig lurer på hva som kommer til å skje rundt neste hushjørne. Ikke akkurat noe å danse til, dette er høyst eksperimentell elektronika.

Med de påfølgende låtene, titulert som for eksempel Selenium Pulse og Fumble Fire, kan den kloke leser kjapt forstå at Wauvenfold beveger seg innenfor en svært så "elektronisk" elektronika, men samtidig er noe av det som skiller dette fra resten et svært så spennende lydbilde. Hardt, kantete og hele tiden overraskende minner meg dette om den første utgivelsen til Daft Punk, bare at vi her er i britisk elektronika og ikke i fransk house. Dette er ikke som melodiøst som mange sikkert skulle ønske, og spill dette for guds skyld ikke denne verken på fest eller når svigermor er invitert. Dette er musikk for eget forbruk, som lett skremmer vekk de som kun har tålmodighet til det enkle og refrengbaserte listefyllet. Men for pokker, dette var bra!