cover

Untitled

Nas

CD (2008) - Def Jam / Universal

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Hip-Hop

Stiler:
Rap / R'n'B / East Coast Rap

Spor:
Queens Get the Money
Can't Stop Us Now
Breathe
Make the World Go Round
Hero
America
Sly Fox
Testify
N.I.G.G.E.R. (The Slave and the Master)
Louis Farrakhan
Fried Chicken
Project Roach
Ya'll My Niggas
We're Not Alone
Black President

Referanser:
KRS-1
Public Enemy
Boogie Down Productions
Eminem

Vis flere data

Se også:
Illmatic - Nas (1994)
Street's Disciple - Nas (2004)
Hip Hop is Dead - Nas (2006)
Greatest Hits - Nas (2007)
Distant Relatives - Nas & Damian Marley (2010)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)


Hate him and love him for the same reason

Nas' stormannsgalskap når et foreløpig lavmål når plateselskapet tar i fra ham muligheten til å lage en konseptplate om sitt eget folks undertrykkelse

Historien bak albumet Nigger, som til slutt endte opp med tittelen Untitled, er lang og ganske forutsigbar. Men hva som egentlig hendte bak lukkede dører på kontoret til Def Jam vil forbli et ubesvart mysterium for lytterne. En ting blir imidlertid sikkert gjennom å lytte til dette produktet: Det er ikke fullstendig.

Det var ved Nas sitt forrige album Hiphop Is Dead (2006) at kontroversene egentlig startet. For når sant skal trykkes på papiret har artisten selv vært død ganske lenge, kun for å våkne til live med jevne mellomrom for å levere skarpe gjestebidrag, mixtapes eller arrangerte rapbattles med kollegaer. Derfor trengte Nas noe enda freshere enn sist, for selv om Hiphop Is Dead solgte godt, og uttrykket ble selve fremdriften for en "ny" generasjon av kontroversielle debatter, så var aldri Nas konsistent nok i sine påstander for å kunne kalle dette et mesterverk.

Så det neste albumet måtte hete Nigger, hvorfor blir bare spekulasjoner fra denne skribents penn, men et sted midt mellom det å selge plater på bruken av rasistisk politikk og Statenes mest kontroversielle ord er ikke langt i fra sannheten, spørsmålet som forblir ubesvart er hva Nas egentlig ville si med denne platen.

For Untitled er kuttet, bakbundet og markedstilpasset fra start til ende. Her er all den politiske energien som Nas viste sammen med Green Lantern på The Nigger Tape gravlagt i et hav av gjestebidrag og påtatte politiske angrep på opplagte motstandere som George Bush, Fox Television og Irak-krigen. Verst av alt er ikke at de politiske angrepene virker overkonstruerte og teatralske, det er at de går side om side med tåredryppende og svært mislykkede forsøk på å stigmatisere en folkegruppe som ensidige ofre for én usynlig overmakt.

Untitled er derfor først og fremst et angrep med subversiv effekt. Måten termen Nigger blir brukt er så feig og paradoksal i sitt tilsnitt at lufta forsvinner fullstendig ut av opprørsballongen. Nas vil at sitt folk skal marsjere med seg selv som glorifisert pappfigur i et opprør mot en hel nasjon av hvite mennesker; under parolen "dere har misbrukt oss alt for lenge, men vi er sterke nok til å slå dere nå." Et angrep som ikke har noen hensikt, og ingen vinnere, det er ikke 1967 lenger, uansett hvor mange navn Nas ønske å nevne fra den tiden.

Untitled har noen høydepunkter i form av enkeltlåter som Black President, Hero og N.I.G.G.E.R, men alle disse finner du i en større og mer konsistent kontekst på The Nigger Tape. Her på Untitled går politiske og rasistiske ambisjoner hånd i hånd med historier om damer som opptrer som kyllinglår (hvor Busta Rhymes gjester med sitt svakeste vers til dags dato) og en utrolig pinlig bruk av muslimske lederen Louis Farrakhan som metafor for Nas sin misjon. Legg til at produksjonene her er utført av de samme produsentene som de artistene Nas elsker å hate i rapbransjen og du har et produkt som er så paradoksalt mislykket og schizofrent at ingen kan våge å tro at dette er det virkelige albumet Nas ville at Nigger skulle være.

De egentlige svarene finner du kun via Pirate Bay.

comments powered by Disqus

 



booyah
2008-08-15Du liker ikke hip-hop, gjør du vel?

Dette var seriøst den mest forstyrrende anmeldelsen jeg har lest på lenge.
For det første, å ta opp tematikken rundt bruken av ordet nigger er etter din mening "men et sted midt mellom det å selge plater på bruken av rasistisk politikk og Statenes mest kontroversielle ord".
Hvordan du kan unngå å se at det er en viktig problemstilling etter som hip-hopens fremvekst, og de assosiasjoner det ordet fremdeles gir for mange svarte er utenfor min begripelsesevne.
Fravær av politisk energi..... Slaktingen av en av USAs største mediagrupper, uforbeholdt støtte til en presidentkandidat, lefling med kjente stereotyper... Jeg tror nesten ikke du har hørt samme album som meg.
Jeg skal heller gi deg et poeng når du snakker om produsentene (da har du lest bookleten ihvertfall, kjempemessig), men hvis du hadde tatt deg tid til å høre igjennom albumet hadde du lagt merke til at det i stor grad ikke er snakk om bouncy hits, men heller et tradisjonellt soul-ladet bakteppe som setter fokus på tekstene.

2008-08-20Og du leste tydeligvis ikke Nigger- Tape artikkelen

Vel, hele poenget med å publisere en artikkel om "The nigger tape" og "Untitled" samtidig var at de skulle leses mot hverandre for å kunne underbygge hverandres påstander. Hadde det ikke vært for "the nigger tape" hadde kanskje "untitled" virket kvassere men slik den står nå er den bare et patetisk forsøk fra plateselskapene på å bakbinde et konsept med NAS på forsiden. Jeg har ikke tenkt til å oppfordre noe særlig mer til piratnedlasting av "The nigger tape" siden det er er noe som er politisk ukorrekt for folk skriver om musikk, men har du også lyst til å gi langefingeren til plateselskapet slik Nas selv har gjort tviler jeg på at han har spesielt mye imot at du klikker deg inn på Piratebay (som anvist i anmeldelsen) og laster den ned.

Link til Nigger Tape artikkel er forøvrig:
http://www.groove.no/html/article/89747627.html

Og... beklager om jeg forstyrret deg.

Mvh. Tor

Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Ekstranummer #63: Nostalgi i slengbuksas tidsalder: Den norske retrobølgen på 70-tallet, del 7

Krigstegneserier ble lest av gammel og ung og holdt minnet om andre verdenskrig friskt. Superheltene fristet derimot magrere kår i Norge. Ble de for futuristiske og teknologioptimistiske for tidas tilbakeskuende klima?

Podium

Hovedsiden / Siste:

MUSIKERE SØKES TIL POP-ROCK ...
29.08.14 - 10:51

Øvingslokalet ønskes i Oslo....
26.06.14 - 23:50

Øvingslokalet ønskes i Oslo....
26.06.14 - 23:25

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo


Ought - More Than Any Other Day

(Constellation)

I avdelinga postpunk med noko attåt serverer Ought eit særs overtydande tilskot.

Tidligere: