[capsule review in English available]

Fu Manchu

A Hard Rock Trip Trough A Far Out Tunnel - The Mormones (2002)
Guide To Good And Evil - The Mormones (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Bandet, krigen og telefonkiosken

The Mormones er tilbake, litt mindre infernalske, men med flere strenger å spille på.

Da The Mormones slapp debutplaten Guide to Good and Evil i 2003, var det med slagordet "som å høre den 3. verdenskrig i en telefonkiosk" som vedheng. Når vi skriver 2005 har The Mormones latt verdenspolitikk være verdenspolitikk, og gitt ut en plate som høres litt ut som en nabokrangel i bygdenorge – her er det mye diesel, en del innavl, våpen og stygge ord. Dra til Hælvette er en i overkant infernalsk tittel for denne platen, som mest av alt trekker veksler på sein 70-tallspunk og 80-talls bredbeint rock. Det er begrenset hvor mye man kan gjøre med bass og et trommesett som eneste instrumentering, men duoen gjør mye ut av lite, og slipper ikke så verst fra det.

I forhold til forrige plate er det hele blitt litt mer melodiøst, med litt mer retning, og mer utviklede låter som gir seg bedre tid enn de mer hektiske sangene på Guide to Good and Evil. Her finner vi mye mer stoner enn vi finner garasjerock, mye mer ørken og åpne flater enn trange kjellere og svette biker-chicks. The Mormones har utviklet seg i en utvetydig positiv retning hva angår låtstruktur og melodiøsitet, men instrumenteringen gjør at lydbildet kan bli litt ensformig, slik at sangene lett glir over i hverandre. Enkelte av sangene virker også litt ... hastverkspregede, som svake Snakemans Dance og High Priest Round Up, og bidrar til å trekke ned et ellers godt helhetsinntrykk, skapt av mer suggererende og drivende låter som The Nixon Dance of the Dead.

Vokalprestasjonene er det imidlertid ingenting å si på, og de er med på å skape litt flere nyanser når lydbildet ellers kan bli litt flatt, som på Creedence-coveren Pagan Baby, hvor vokalen er en ubetalelig Lemmy-kopi. Metaforen om bygdenorge er ikke tatt med som en hån, snarere som et bevisst forsøk på å beskrive bandets utvikling fra forrige plate; fra å ha spilt en slags spastisk kjeller-noisecore tilpasset vekttallsbelasta studenter som var gått lei av ny-rocken, har duoen utvidet repertoaret betraktelig, og gitt ut en plate som kan nytes vel så greit på lasteplanet på en pickup på vei til bygdedans som på Topp 20-vorspiel i storbyen.

Dra til Hælvette er en plate gitt ut av et band med selvtillit som er i ferd med å skape en solid sound de kan komme langt med. Bare synd at det finnes hundrevis av andre slike band.