cover

The Breadwinner

Shannon Stephens

CD (2009) - Asthmatic Kitty / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Folk / Indierock / Singer/songwriter / Sadcore

Spor:
More To Speak Of
Hard Times Are Coming
The One Who Sees Me
In The Summer In The Heat
Come To My Table
The Most Delicious Hours
Song Of The Breadwinner
The Dream
Poor Man's Part
Seems I'm Never Tired

Referanser:
Sufjan Stevens
Damien Jurado
Rosie Thomas

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


De enkle ting

Shannon Stephens finner igjen musikkgleden etter nesten ti år i stillhet. Men resultatet byr ikke på de største musikalske øyeblikkene

Den tidligere gitaristen i Marzuki, Shannon Stevens, har tatt en pause fra familieliv og hagestell for å returnere til studio med nytt materiale.

The Breadwinner er hennes andre soloutgivelse, og gis ut på samme selskap som sist, Asthmatic Kitty Records. Shannon Stephens har med The Breadwinner laget en stillferdig plate som bør lyttes til som en varsom hyllest til magien i hverdagslivets trivialiteter. Den fremstår som et ærlig uttrykk for hennes hevgivenhet både ovenfor sin familie og planeten vi lever på, men byr ikke på de helt store musikalske høydepunktene.

Det er nesten ti år siden Shannon Stephens debuterte som soloartist med sitt selvtitulerte album. Med god drahjelp fra sine bandkamerater, Sufjan Stevens and Matt Haseltine, fra Marzuki, bemerket hun seg som en solid låtskriver, og fanget manges oppmerksomhet med sin avslappede vokalstil og treffende tekster. Hun flyttet til Seattle og gjorde opptredener med blant annet Rosie Thomas, Damien Jurado og Denison Witmer. Men så ble det stille. Utbrent og lei trakk hun seg tilbake og lot musikken ligge død. Det neste tiåret dedikerte hun til familielivet, før musikkgleden på nytt dukket opp.

The Breadwinner er spilt inn hjemme i Shannon Stephens egen stue, i god indie-tradisjon, med bare en laptop, lånte mikrofoner, og en silkeskjorte som popfilter. Stephens selv står for gitar og vokal, men har i tillegg fått med seg en rekke dyktige medmusikanter. Plata er fullpakket med nydelige arrangementer for både treblåsere og strykere, men disse er alltid diskret plassert i lydbildet slik at fokus alltid holdes på Stephens stemme og gitar. Samtlige av låtene er skrevet av Stephens selv, med unntak av sistesporet, en cover av klassiskeren Seems I've Never Tried Lovin' You, som mange nok kjenner best gjennom Nina Simone.

Åpningssporet er den godmodige More to Speak Of. Stephens gjør definitivt ingen knallåpning med denne anonyme balladen. Harmoniene er forutsigbare og uoriginale, og James McAlisters tunge bidrag på trommene drar bare låta ytterligere ned i kjedsomheten. En skuffende start på plata som overholdet ikke gjør noe for å rettferdiggjøre Shannon Stephens harde arbeid med comebacket. Heldigvis bedrer inntrykket seg rask med andrelåta Hard times are coming. Her har Stephens hyret inn en av sine egne høner fra gården som korist på introen for å virkelig sette stemningen. Stephens selv gjør en sjarmerende fremføring av budskapet om livets harde realiteter formet som en sang til sin egen datter:

Listen to me, daughter of mine
All kingdoms grow and flourish
then they decline (...)
Hard times are coming
Maybe in your life, hard times are coming.


Selv hevder Stephens at det tok henne et helt år å huske hvordan hun skulle spille og skriver låter etter den lange pausen mellom første og andre album. Låtskrivingen har Stephens fortsatt dreisen på, men stemmemessig savnes noe av den laidback holdningen som preget vokalbruken på den første plata. Her hadde hun en naturlig, tett klang, ikke helt ulik Maria Mena. Spesielt unaturlig er det vel ikke at stemmen forandres noe på ti år, men det er ikke til å stikke under en stol at hun fremstår som mye mer anonym nå enn før. Det er som om hun har mistet noe av sin opprinnelige ureddhet.

The Breadwinner er allikevel et solid musikalsk testament som om ikke annet beviser at Shannon Stevens har en fin evne til å uttrykke det enkle med det enkle uten å tippe over i det banale. Det finnes flere slike høydepunkter på plata. In the summer in the heat, The Dream og Poor Man's Part føyer seg alle inn i rekken av låter som redder denne plata fra å drukne i anonymitet. Når det er sagt, er det liten tvil om at Shannon Stevens er en artist som krever tid for å komme under huden på deg. Men har du tid nok, synger hun seg sakte inn med sitt lavmælte budskap, som om hun ikke ønsker å forstyrre resten av verden.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Salvatore - Tempo

(Racing Junior)

En platepreiker biter seg selv i halen mens han kiles på kroppens mest edle steder.

Flere:

Windir - Valfar, Ein Windir
Magnolia Electric Co. - Sojourner