Kid 606
DJ Spooky
Stewart Anderson

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Cex, drugs and IDM

Kidwell knebler seg selv men har likevel en del interessant på hjertet.

Like før tusenårsskiftet grunnla Rjyan Kidwell, alias Cex, selskapet Tigerbeat 6 sammen med San Francisco-baserte Kid 606. Her har han utgitt tre album med electro-pop og hip-hop verbalt preget av hans intelligente middelklassehumor der han drev litt harselas med pop-industrien. Cex har også utgitt musikk på Stewart Andersons 555 Recordings of Leeds og turnert med Kid 606, Gold Chains og Blectdum From Blechdom.

Hans første utgivelse på den spennende etiketten Temporary Residence, Being Ridden med undertittelen Instrumentals, bringer Cex nærmere electronica enn tidligere utgivelser - naturlig nok når rapperen som bor i Kidwell har teipa igjen kjeften! Som omslaget antyder ligger Bowie og lurer i bakgrunnen som arketype, men heller den instrumentale siden av Low enn Heroes. Tunge programmerte midt-tempos hip-hop rytmer ligger langt framme i lydbildet foran sedvanlige synth-melodimønstre, men den gjennomgående bruken av akustisk gitar og håndperkusjon bidrar til å live opp plata betydelig.

Blant det som utmerker seg her finner vi The Wayback Machine som gir nye filmatiske tankebilder fra de post-moderne døde byer, der kynisme og stress gjør innbyggerne om til paranoide termitter som tror på en global frihet de aldri får tid til å sjekke om eksisterer. Not Working gir et litt mykere inntrykk - kanskje noe i nærheten av å plassere Four Tet nærmere den instrumentale Eminem. På Signal Katied tar Cex en to-minutts omvei i støvete lo-fi blues terreng sammen med Joseph Mitra og Andrew Field Pickering. Dette er platas mest spennende spor og viser at det er fler enn Jim O'Rourke, Califone, Jessica Bailiff og Bright Eyes som på en personlig måte kobler microchips med røtter.

Dette albumet antyder at koblingen av elektronikk og tradisjon kan få større oppslutning utover i dette tiåret. Problemet er at Rjyan Kidwell ikke realiserer dette potensialet, men bare antyder hvor det ligger. Hans musikalske visjon er simpelthen ikke klart nok definert og utviklet. Her burde det enten blitt sjanset på mer djerv nyskapelse eller ligget et sterkere melodisk repertoar for at Cex skulle komme helt til mål.

Slik den fremstår er Being Ridden - Instrumentals en ujevn plate som byr på rundt 20 minutter som er i stand til å engasjere flere, mens resten blir ubetydelig enmannsfikling for de spesielt interesserte.