Isotope 217
Chicago Underground Quartet
Tortoise

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Blow Up!

Dypt fra undergrunnen kommer lyden av cool jazz, afro funk og avantgarde.

Deler av Chicagos egenartede og spennende musikkscene eksisterer i skjæringsfeltene mellom jazz, rock og eksperimentell elektronisk musikk. Byens musikere har gitt oss et utall mer eller mindre spennende utgivelser de siste årene som utfordrer lytternes oppfatning av hva som er jazz og hva som er indierock, og flere av de samme utøverene opererer også i mange og til dels ganske så forskjellige leire. Det er i dette feltet Chicago Underground befinner seg. Prosjektet ble startet i 1995, duo-delen i 1997, og består av Robert Mazurek og Chad Taylor.

Mazurek begynte å spille kornett bare 10 år gammel og har senere skolert seg både formelt og via intensiv turnering og i samspill med andre musikere. Du kjenner ham kanskje fra Tortoise-sideprosjektet Isotope 217 eller fra samarbeidet med Calexico. Med årene har hans musikk blitt stadig vanskeligere å plassere i faste båser. Hans agenda har vært strukturelt samspill mellom ulike genre, og han utnytter sine kunnskaper i hagedyrking like mye som sin kjennskap til moderne elektronisk musikk eller sin jazzbakgrunn. Hans instrumenter - i tillegg til kornett - er piano og diverse elektroniske duppedingser, mens kollega Chad Taylor får stå ansvarlig for trommer, vibrafon og gitar. Samspillet mellom de to er friskt og utfordrende, og byr på mange ulike lytteropplevelser. På Axis & Alignment får vi servert både lett tilgjengelig og bedagelig jazzflyt og skingrende atonale utblåsninger om hverandre.

Taylor og Mazurek bringer denne gangen inn elementer fra både funk, bossa nova og andre former for latinsk musikk, afro funk har tydelig vært en annen omfattende innflytelse. Vi får dessuten både cool jazz, atonal avantgarde, frijazz og ganske rett frem funky partier. Musikken er hele tiden bakt sammen til en mangfoldig enhet som flyter sammen til et større hele. Fra den klokkespillende åpningen Microexit, via korte minimalistiske spor (Average Assumptions & Misunderstandings, Rotation) til lange flytende blow-ups som Two Concepts For the Storage of Light er denne platen en kontinuerlig utfordring for alle sansene.

Liker du utfordrende, moderne musikk med muterte trompeter, tilløp til overstadige trommesoloer og en søkende dynamikk er Chicago Underground Duo en god venn i nøden. Det perkussive drivet og den fine flyten i musikken er det som vil lokke deg inn i denne spennende musikalske rundreisen.