Small Faces
The Pussycats
The Kinks

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Keep the beat

I Wish It Could Be 1965 Again, sang Barracudas på begynnelsen av 80-tallet. Kanskje The Indikation skulle hente den fram.

Det er få band som setter opp så strenge regler for seg selv som The Indikation. De er veldig firkanta når det kommer til hvilken periode stil, instrumenter, forsterkere, inspirasjonskilder og sound skal komme fra. Når man legger til at man her kan finne folk som tidligere har spilt i Los Plantronics og Euroboys, veit man at bandet ikke tar lett på referanser og den gode smak. Gutta er vel nærmest hovedfagsstudenter i de stilartene de tar for seg. De viker heller ikke en tomme fra sine egne strenge rammer.

Nå ville vel antagelig bandet blitt fornærma av betegnelsen garasjerock, men for det utrenede øre er det greit å beskrive The Indikation som 60-talls "garasje light". I virkeligheten har bandet lært mer fra sofistikerte britiske band fra midten av 60-tallet enn av brautende amerikanere. Dette er nemlig pen musikk laget av menn fra møblerte hjem. Her snakker vi stødig og eksklusivt treverk, ikke IKEAs plater og skrueposer.

Låter som Got To Tell Them, She Can't Replace The Love We Knew, What More Can I Do og Baby, What You Want Me To Do er som hentet ut av en Ready Steady Go-sending. Liam Watson har hatt hovedansvaret i kontrollrommet, og har fått til et skikkelig autentisk lydbilde. In Terms Of... er i stand til å frambringe de breieste glis hos nostalgikere men hjertet i den riktige stilarten.

Det går et sus av London for 38-39 år siden over hele skiva. Dersom de hadde valgt artistnavn som Skip Packham-Wright, Geoff Staples og Wally Eaton-Hogg, hadde de kanskje lurt meg til å tro at dette var en nyutgivelse av en glemt og gjemt perle. Halvparten av låtene står bandmedlemmene for sjøl. Resten er covere av låter som neppe er kjente for andre enn 60-tallsmenigheten. Av låtskrivernavna var det kun Donovan Leitch jeg kjente igjen umiddelbart. De egne komposisjonene smelter godt sammen med tolkningene av andres materiale.

In Terms Of... viser en usedvanlig kjærlighet til en epoke i rockehistorien man kanskje ikke blir minna om hver dag. Den er både et fint tilbakeblikk og gir en trygghet om at noen gir nytt liv til kvalitetsmusikken fra tiden før gitaronanien fant sin plass i historien.