I See a Darkness - Bonnie Prince Billy (1999)
Master & Everyone - Bonnie Prince Billy (2003)
...Sings Greatest Palace Music - Bonnie Prince Billy (2004)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Island

Oldham har reist til sagaøya ute i havgapet. Her, blant varme kilder, snødekte breer og staute vikinger, har den underfundige amerikaner funnet roen.

The Letting Go er en stillferdig og vakker plate. Den angriper ikke stilen fra de foregående under navnet Bonnie Prince Billy, men holder fast ved de samme holdepunktene med varsomme melodier i en ganske tilgjengelig form. Oldham har her endt opp med et knippe intime låter som napper i gåsehuden og hvisker innstendig om din oppmerksomhet. Det er som han har funnet en slags tilstand av sjelelig balanse her på øya, en indre ro og et øyeblikk av fred for indre demoner som senker hans skuldre og letter hans hjerte.

Et par grep styrker de i utgangspunket enkelt arrangerte låtene: Først og fremst at vokalpartner Dawn McCarthy (Faun Fables, Out of Worship) bidrer med nydelig harmonisang på mange av sporene her. Ikke minst legger lokale musikere på stryk legger et dannet teppe over sørstatslåtene og bidrar til at blikket rettes mer over mot den britiske folk-tradisjonen. Bidrar gjør også mer velkjente følgesvenner som broder Paul og Jim White fra Dirty Three.

En noe malplassert blueslåt (Cold & Wet) endrer ikke mitt helhetssyn på denne platen, men litt forutsigbart blir det stedvis, som i noe rutinemessige Big Friday. The Seedling med sitt tunge komp (som minner litt om Madeleine Mary fra mesterlige I See a Darkness) bryter også med den fredelige gjennomgangstonen, som åpner hinsides nydelig med Love Comes to Me og avrundes med ditto I Called You Back (det er et riktignok et skjult bonusspor her, med tradisjonelle Ebb Tide gjort kjent av blant andre Frank Sinatra).

Will Oldham er en av vår tids store visekunstnere. En underlig figur, en sær artist på mange måter, som har vokst langt utenfor den veien han startet å vandre som Palace Brothers for snart 15 år siden. Som Bonnie viser han seg fra sin aller lettest tilgjengelige side, og det kler ham veldig godt. Ikke utfordrende eller nyskapende, bare veldig tiltalende og betagende - du vil ikke finne stort finere følge enn dette i 2006.

The Letting Go er en plate som smelter is og lyser opp i natten.