Settle the Score

Motörhead
AC/DC

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

En karikert debut

5 år etter en løs stiftelse kommer debutskiva fra 12. Har du vorspiel med metal tema er dette en plate som er god å ha.

I en tidsalder da alt skal være ferdig på minuttet, og de fleste konsumerer uten å egentlig tenke seg om fins det folk som bevisst kapitaliserer på disse mekanismene. Hvem det er som gnir seg i hendene etter Settle The Score har ligget og fristet i hyllene på bensinstasjoner og lokale musikkforretninger kan det spekuleres i. Det som er klart er at ved første øyekast så er dette en tilsynelatende fet skive, men når man går det nærmere i sømmene så oppdages det en del uregelmessigheter.

Coveret er en fra avstand ålreit affære med to aggressive hunder og litt artistisk blodsprut, med som ved nærmere inspeksjon gjentas i oppblåst versjon på baksiden av leafleten og man får smaken av clipart og mspaint. Selve CD'en er prydet av en gladiatorhjelm i samme artistiske stil som også er gjentatt på baksiden av jewelcasen. Med tanke på at de fleste medlemmene i 12 er fra et Mötorhead coverband så kan mye av dette tilgis.

Men alt skal få en sjanse og skiva fades inn, antageligvis så overstadig berusede mennesker skal ha tid til å justere volumet på stereoanlegget. Som sagt, mye av dette er nok gjennomtenkt. Åpningslåta Feed the Crowd gjør jobben med boogie woogie-riff, en røff vokal i stil med en ung Kilminster og den har tid til en ganske anstendig gitarsolo selv med en rundetid på godt under tre minutt.

Om du derimot ikke har uanstendig promille og lytter aktivt så begynner verdensbildet å rakne allere på låt nummer to Born to Loose hvor det begynner å bli åpenbart at her skal terrenget bli mer ulendt etterhvert som vi skrider frem. Når man klarer å gå fra tekst til fremføring og ferdig trykk og hele tiden mangle en flertalls s som skulle vært luket ut allerede ved undervisninga i grunnskolen spikrer man sin egen kiste. Påfølgende spor tre kalt Fuck You åpner med Blur's Song 2 riff og en tekst basert på -ooh rim. Det oser alt annet enn originalitet.

De åpenbare og gjentagende grammatiske feilene i bandets tekster trekker ned. Man kan ikke forvente Shakespeare av voksne rockere men en viss standard må kunne oprettholdes. Det virker også som dette er spilt inn kronologisk da vokalen synes å miste mer og mer av sin karakter utover i albumet og er forholdsvis flat og dvask halvveis ut og mot slutten. Låtene er kategorisk korte og etterlater stort sett en lengsel etter litt ekstra riffing, men med hele 15 i kø så rekker den neste å begynne før slike tanker får festet seg.

12 klarer rett og slett ikke å bryte overflaten, et syndrom som en del norske band lider av og som gjør de evig dømte til å være pub- eller oppvarmingsband. Selv om dette er musikere som er drevne og "modne" så har de fremdeles rom for å utvide seg innen egne rammer, og håpet er at de gjør nettopp dette.