The Setting Son

Rally of Love - 22 Pistepirkko (2001)
The Nature Of 22 Pistepirkko: 1985 - 2002 - 22 Pistepirkko (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En musikalsk verden

Våre finske venner fortsetter sin sjangermessige ferd og turen blir innholdsrik.

Denne gjengen fra Finland har rettmessig fått stor oppmerksomhet over hele Norden gjennom sin originalitet og flere gode album. Det som er unikt med bandet er at man alltid hører at det er 22 Pistepirkko, uansett hva de flørter med. En del av dette skyldes selvsagt PK Keränens lyse og heliumpregede vokal, man kan rett og slett ikke ta feil av denne. I tillegg blander de mange forskjellige sjangere i den store sumpbluesgryta som de lagde for over 20 år siden. Rent salgsmessig så er de store i hjemlandet og oppnår topplasseringer, men utenfor grensene så blir de først og fremst regnet som et kultband. Det blir enten at liker du dem svært godt eller så blir du litt likegyldig.

På (Well You Know) Stuff Is Like We Yeah! åpnes det hele med singelkuttet Suburban Ladyland, der de vender helt tilbake til tidlig 60-tallssound med beat- og surfetoner. En fin åpning uten at man blir helt solgt. Mer kjent gammel stil høres på spor 2 – Crazy Meat, en enkel god rockelåt, uten at man blander inn mange merkelige lyder. Virkelig gammel bluespirkoo-stil høres på Angouleme 2036 der hele bygges på et klassisk bluesriff som benyttes gjennom hele låten. Deretter tones det hele ned med Sky Girl, en utrolig vakker rolig sak med lekre gitartoner, og med en finne som høres ut som en tysk vokalist som synger engelsk. Dette er magisk og storslagent. Fra rolige vakre toner så kommer rockeren Zombie som utvikler seg til en ren punklåt. Tøft og rått!

Flere av tekstene handler om lengsel etter kjærligheten. Etter egen selvransakelse skal den tapte damen erobres igjen. Det er ofte på grensen til at det blir så søtt at man det hele blir ubehagelig kvalmt, men det gjør ingen ting for de drar seg i land med at ordene formidles ekte. Et godt eksempel er i Smileys Are Not Enough der innledningen lyder: Writing to you babe every morning every night. And I thank you/Waiting for your words/Darling please reply. Dette er jo bare så vakkert.

Det utvises sjangermessig stor variasjon med rock, pop, beat, blues og viser om hverandre, og albumet er kanskje mer musikalsk variert enn tidligere, selv om flere av disse også har en stor bredde. Dette passer våre finske venner perfekt at de rører inn sin egen originalitet inn i låtene, slik at det fortsatt blir særegent. Dette er og blir 22 Pistepirkko. Målt mot tidligere skiver så er vel ikke (Well You Know) Stuff Is Like We Yeah! like sterk som klassikerne Eleven og Rumble City La La Land, men den holder et godt og høyt nivå.

Coveret og store deler av bookleten er for øvrig fylt med bilder som viser tallet 22, i alle mulige situasjoner som eksempelvis et bilde av en vei (riksvei 22?) , gradestokk, bilskilt, fotballdrakt og masse annet.

Albumet anbefales til alle gamle fans og tilhører du ikke denne kategorien, men ønsker en reise gjennom de finske skogene med holdeplassene som heter pirkkorock, pirkkoblues, etc. så er det bare å stoppe opp.