Blues Song
Village Idiots
Arabian Derby

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Erkebritisk kald indiepoprock

Cerys Matthews & Co er elsket av britene - av ikke helt forståelige grunner.

I et landskap et sted i mellom polene Kristin Hersh, Belle & Sebastian og Saint Etienne finnes walisiske Catatonia. Et band som på sine måter både frir til studentpiker med hennafarget hår for intensiv lytting på deres hybler (a la Hersh), samtidig som bandet har et svært så britisk lydbilde. Småkald indiepoprock kan man kalle det, der vokalist Cerys Matthews med sin distinkte vokal er den reelle hovedperson i bandet. En absolutt melodisk anlagt, litt Björk-aktig dame.

Gjennomslaget for Catatonia kom særlig med singelen Mulder & Scully fra debuten International Velvet (1997) - en riktig så morsom og fengende sak. Siden da har det ikke vært like morsomt. Faktisk ganske så kjedelig. Oppfølgeren Equally Cursed & Blessed fra 1999 ga heller ikke noe spesielt mersmak. Kulde, sørgmodighet og småsøte poplåter er for meg essensen til Catatonia fram til dags dato. Litt britisk tristesse?

Paper Scissors Stone avviker lite fra normen. Det virker som om Matthews på vært bidige refreng prøver å invitere lytteren til allsang, men man får ikke lyst til å synge med. Det blir for seigt, kjedelig og hanglende. Førstesignelen Stone By Stone er en enkel poplåt som blir raskt glemt. Totalinntrykket mitt blir at låtene ikke fungerer eller henger sammen. To heldige unntak: Imaginary Friend åpner teatralsk og balladeaktig, før det hele toner over i en suggererende og fokusert rockelåt der Matthews blir sintere og sintere (og det fungerer!).

Det er vel litt av det jeg savner på hele skiva, hadde Catatonia fått opp temperaturen noe så kanskje dette hadde skilt seg noe mer ut. Fokuset er uansett veldig på vokalen, og når den blir hvassere så henger det hele mye mer på greip. Is Everybody Here On Drugs blir bandets "just say no"-låt, en finfin rockelåt med bra tekst. Utover disse nevnte unntak stiller jeg meg uforstående til at dette tar såpass av som det det gjør hos britene - det er mulig at dette er mer "den britiske lyden" enn "den norske", hva vet jeg? Produsentparet Langer og Winstanley (bl.a. Elvis Costello og Madness) tilfører lite nytt i forhold til de to forløpende utgivelsene. Sum: dette er ikke noe spesielt å glede seg over. Det minner heller litt om de fleste unge gutters seksuelle debut: de er ikke flinke, men de er ivrige. Dessverre ikke et godt nok kriterium i popmusikkens verden.