First In Line

Thomas Denver Jonsson & The September Sunrise

CD-EP (2004) - Kite

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Perfeksjon

Ny EP fra Sveriges beste singer/songwriter.

Thomas Denver Jonsson vakte stor oppsikt med debutplaten Hope to Her (2003), hvor han beviste at han er en av Europas beste låtskrivere. Nå er han tilbake med en EP full av godsaker som skal holde oss med selskap mens vi venter på hans neste plate. Denne EPen er kort og godt en perfekt utgivelse, under 18 minuter med musikk får vi servert her, men ikke et eneste haltende øyeblikk. Her er det noe nytt, noe gammelt og et fenomenalt livekutt som er verdt prisen helt alene. Denver er kanskje langt i fra å starte en musikalsk revolusjon, men han gjør det han gjør på en så ekte og velmenende måte som få andre klarer. Akkurat som på Hope to Her pakker Thomas låtene sine inn i en halvakustisk, tidløs country-drakt, og Youngs Harvest eller Dylans John Wesley Harding er gode referanser for hvordan hans musikk låter.

Tittelkuttet First In Line finnes her i to versjoner, den første er løftet fra Hope to Her den andre er spilt inn live sammen med ingen ringere enn Rosie Thomas og Damien Jurado. På liveversjonen blir First In Line forvandlet fra en slentrende countryrocker til en sår og vakker pianoballade. Rosie spiller piano og synger, og Damien spiller munnspill. Denvers og Rosies stemmer passer perfekt sammen, og her oppnår de en skjør harmoni som er noe av det vakreste jeg noensinne har hørt! "I love you Rosie," sier Thomas før de begynner å spille, jeg får bare si meg enig.

"It's hard to live and it's hard to die and it's hard to give your heart away and oh, pretty girl it's hard to steal"

The City and the Outside World er den først nye låten på EPen, og Thomas fortsetter å overbevise her. Med sin skjøre men sikre stemme synger han rolig og lekent mens pianoet gjør fine anslag her og der, pedal steelen ligger som et mykt teppe i bakgrunnen. Thomas Denver og The September Sunrise spiller ikke country som maner frem bilder av støvete landeveier, neonlys eller ensome rasteplasser. Nei, dette er musikk som minner om høst, og svaiende enger under en regntung himmel. Perfekt høstmelankoli det her, altså.

"Sometimes you have got to rest along the flowers, to know the city and the outside world"

Stranger At Ease er den andre nye låten, og ikke vet jeg om dette er outtakes fra innspillingen av Hope to Her eller en forsmak på den kommende langspilleren, uansett er dette to låter som virkelig utmerker seg, og som gir mersmak. Jeg må her skryte litt av Denvers pedal steel-gitarist Fredrik Wilde. Hans håndverk har en tidløs, stemningsfull og vakker kvalitet, jeg er sikker på at disse innspillingene ikke hadde vært det samme uten ham.

Thomas har fått plass til enda et kutt fra Hope to Her, og det er 24 Seven, som etter min mening er noe av det nydeligste han har gjort hittil. Jessica Magnusson (vær på utkikk etter henne!) bidrar med gjestevokal og det hele er så inderlig og vakkert at man sitter med gåsehud fra topp til tå. Her kommer Denvers låtskrivertalent virkelig frem i lyset, han skriver poetiske og personlige tekster som er Neil Young verdig!

"Do you realize it rips my heart out, fade to black and fade to home. She sees me with the devil's eyes, but I can't see why".

Jeg vet ikke om det er vanlig å gi en EP toppkarakter, men i sitt format er First In Line EP en perfekt utgivelse, her er det bare låter av topp kvalitet og alt fungerer som det skal. Mange vil nok sette fingeren på at dette låter for "vanlig", men dette er tidløs og ærlig musikk hvor gode tekster og fine melodier er det viktigste, og disse tingene finner man virkelig her. For å være helt ærlig finner jeg ikke noe som er verdt å klage på. Dette er den perfekte måten å møte høsten på, og et bra sted å starte om man ikke allerede er kjent med Thomas Denver Jonssons musikk. Nå er det bare å glede seg til neste skive!