In the Fishtank 8

Willard Grant Conspiracy & Telefunk

CD (2001) - Konkurrent / Tuba

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Eurocana

Mesterlig samarbeid mellom amerikanske cowboys og europeiske teknikere.

Det nederlandske selskapet Konkurrent har virkelig begynt å få dreis på sine In the Fishtank-utgivelser. Konseptet bygger på at inviterte artister som turnerer i treskolandet får to dagers studiotid som skal munne ut i en 20-30 minutter lang plate. Det har resultert i spennende og frisinnede utgivelser med favoritter som June of 44, Tortoise og Nomeansno. Low og Dirty Threes Fishtank 7 var muligens et foreløpig høydepunkt i denne serien.

Samarbeidet mellom amerikanske Willard Grant Conspiracy og hollandske Telefunk er nok et meget velkomment bidrag til serien, og minst like betagende som forgjengeren. I utgangspunktet virker det litt snålt at et mørkt americana-orkester skal forenes med europeisk electronica. Selv om de to bandene ligger et stykke unna hverandre musikalsk, har de likevel et visst kjennskap til hverandre gjennom at WGCs Robert Fisher tidligere har virket som produsent for hollandske Cords, som bestod av medlemmer fra nettopp Telefunk.

I stedet for å velge fra sine egne komposisjoner har WGC og Telefunk plukket ut tre tradisjonelle folkelåter hver fra 1800-1900-tallet. Disse er så blitt radikalt omarrangert til et nytt liv. Resultatet har blitt en gjennomtenkt syntese av nytt og gammelt, moderne og tradisjonelt. De tilgis derfor at de brøt med Fishtank-konseptet ved å øve litt på forhånd, og det eneste negative med denne platen er egentlig den altfor korte spilletiden.

Det er Willard Grant Conspiracy som dominerer lydbildet ved første ørekast, ikke minst i kraft av Robert Fishers mørke, alvorstyngede stemme. Den brukes ellers til å berette dagligdagse skildringer fra det amerikanske samfunnets skrå sider, passende tonesatt av tilhørende instrumenter. Etter fire glitrende utgivelser er det befriende å høre at de evner å utvikle seg videre, og det er nok i første rekke Telefunks fortjeneste.

Ved hjelp av Arnoudt Pieters samples og loops, og Simone Pieters og Esther Sprikkelmans vevre stemmer får WGCs trad-rock en mer moderne snert, Telefunks electronica bringes ned på et mer jordnært nivå, og brobyggerne møtes på et høyere plan. De unngår slik å overrumple hverandre, og beviser igjen at samarbeid er veien gå.

Det finnes ikke ett svakt øyeblikk på In the Fishtank 8. Den rolige åpningen med folklåten Twistification fungerer som en skakk velkomst inn i rytmiske og sløye Cuckoo og Grün Grün hvor to vokalspor og den delikate flersidige instrumenteringen flyter naturlig over i hverandre. Hvem hadde trodd at nederlandsk (eller er det tysk?) og engelsk skulle harmonisere så vel sammen!

Near the Cross er en hymne fra 1869, og det er nesten så man kan høre knitringene fra en gammel 78-plate i bakgrunnen. Det er vel den versjonen som er mest tro mot originalen, og den er en sakral pause mot de to avslutningslåtene; Just a Little Rain (med litt upassende 80-talls beat) og den mektige og dystre Dig a Hole in the Meadow.

Konstellasjonen Willard Grant Conspiracy og Telefunk gjør at vi håper på fortsatt samarbeid, gleder oss til nye album fra begge, ser frem til fortsatt spennende Fishtanks, og har en aldeles fortreffelig halvtime. Det er ikke mange skiver som dekker så mange behov.