Ebba Grön

Silver, Guld & Misär - Imperiet (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Svensk musikks største imperiebyggere

En samleplate fra Imperiet må nødvendigvis stille dagens svenskspråklige helter som Håkan Hellström og Kent i skyggen.

- Vi var et ekstremt bra live-band, men på plate fikk vi det aldri til. Jeg skjemmes over Imperiet-platene; de er uten fokus, sa Joakim Thåström beskjedent til meg i fjor.

Likevel er den karismatiske vokalisten og resten av Imperiet nå - for tredje gang - ute med et samlealbum som består av de største høydepunktene fra bandets fem år sammen som plateartister. Og siden vi her snakker om Sveriges beste og antagelig mest betydningsfulle rockeband gjennom tidene, er det ingen overraskelse at godbitene står i kø på Alltid rött, alltid rätt.

Thåström, trommeslager Gurra og keyboardist Stry startet med å spille adrenalin-pønk sammen som Ebba Grön i 1978. Snart skiftet de imidlertid både musikalsk stil og bandnavn, og i 1983 var Imperiet et faktum. Bassist Christian Falk og saksofonist Per Hägglund ble med på laget, og så varte det ikke mange månedene før publikum fikk ørene opp for gruppas revolusjonære tekster og kompromissløse nyveiv-sound. Det er først og fremst det intense samfunnsengasjementet som kjennetegner tekstene til Imperiet. Ved kun å synge på svensk kunne gutta formulere meningene sine tydelig nok, så med unntak av en selvtitulert plate på engelsk med oversatte versjoner av de mest populære låtene, holdt Imperiet seg trofast til morsmålet. Bandet stilte opp på solidaritetskonserter i fleng. Hjertesaken var kampen for Nelson Mandelas sørafrikanske frigjøringsbevegelse ANC, men de talte også entusiastisk for større sosial rettferdighet i hjemlandet. Ja, frontfigur Thåström valgte sågar å gå i fengsel fremfor å avtjene verneplikten.

Da Imperiet i 1984 spilte inn en intens versjon av Mikael Wiehes Fred, nådde de ut til et større publikum. Senere gjentok de suksessen med å lage egne versjoner av svenske klassikere, som Evert Taubes Balladen om briggen Blue Bird av Hull og Carl Michael Bellmans Märk hur vår skugga. Alle disse er - ikke overraskende - med på den nye samleplaten. Det samme er selvsagt også Thåström & cos største selvkomponerte hits: Du ska va president, CC Cowboys, Var e vargen, Saker som hon gör og 19hundra80sju, for å nevne noen av dem.

Selv om nesten 15 år er gått siden Imperiet kastet inn håndkleet, er det ingen tvil om at musikken fremdeles holder mål. Ingen av disse 17 låtene har falmet med tiden - snarere tvert imot: Sanger som den vare, melankolske Blå himlen blues og min personlige Imperiet-favoritt Jag är en idiot står som stolper i rockehistorien med sine fascinerende rytmer.

Man kan diskutere herfra til evigheten hvilke låter som burde være med på en slik samleplate og hvilke som slett ikke har noe der å gjøre. Selv synes jeg Ann-Marie Beckman-Forsberg - kvinnen bak sammensetningen - har gjort et fornuftig, om enn ikke særlig overraskende, valg. Mer kontroversielt er det at flere av låtene er remikset på nytt i 1995. Men alt i alt er Alltid rött, alltid rätt en god oppsummering av karrieren til presidentene i det svenske rockemusikkimperiet.