The Plan
The Soundtrack of Our Lives
Håkan Hellström

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Broder Deprimert

Söta bror viser seg ikke fra sin aller söteste side her, men desto mer bitter og deprimert, og det motsatte av det meste andre fra Göteborg for tiden.

Göteborgs Broder Daniel har i mange år vært en viktig del av Sveriges musikkscene, men et nytt album har latt vente på seg i vel fem år (Broder Daniel Forever kom i 1998). Bandet tok steget opp fra undergrunnen da de slapp en single fra filmen Fucking Åmål. Med albumet Cruel Town og singlene Shoreline og When We Were Winning har de tatt steget opp for fullt, selv om de ser på seg selv som undergrunn fortsatt.

I hjemlandet har de blitt rost opp i skyene for Cruel Town. Men er det så fantastisk dette, da? Joda, det fins noe her som faktisk er høystandard rock fra Göteborg, og det er slett ikke dårlig bare det. Men det holder ikke mål hele veien ut. Det begynner veldig bra, men etter de tre-fire første låtene dabber det fullstendig av. Hver låt blir et eneste stort ekko av den forrige. Visst har Broder Daniel gitt ut bedre musikk enn dette, og deres posisjon i svensk musikk er ikke ufortjent. Bandet fikk vel også en aldri så liten opptur etter solosuksessen til tidligere bassist/trommis Håkan Hellström, det er vel ikke til å stikke under en stol.

Selv om jeg gang på gang har gitt Cruel Town nye sjanser, klarer jeg ikke å trenge helt gjennom. I mine ører, er dette kun normal, til tider kjedelig, typisk svensk rock. Visst fins det låter her som er over snittet, for eksempel tittelsporet, Shoreline og Hardened Heart. Men det meste her for monotont, pregløst og påtatt til at det skal gi meg noe særlig. Og jeg hadde ærlig talt ventet meg mer. Som tidligere har vi Anders Göthbergs seige, men akk så herlige gitar som guide gjennom denne skiven også. Og det er godt, men det hjelper lite, så lenge låtene ikke holder mål slik som tidligere.

Broder Daniel har en fortid det kan være greit å få med seg, men dagens versjon av bandet kunne vi glatt klart oss uten. Cruel Town retter mer fokus mot den kommende platen fra The Plan for min del, enn mot Broder Daniel selv. Ikke misforstå, det er ikke helt uutholdelig grusom musikk dette, langt fra. Men det kan bli litt vel mye å høre på Henrik Berggren jamre seg gjennom hvor ille alt er. Det blir så mye at det kan virke litt påtatt.

Viljen ble visst litt sterkere enn evnen til å lage en plate det var verdt å vente fem år på. Det starter så bra, men går dessverre halvveis på trynet til slutt.

Scorch Trio - Scorch Trio

(Rune Grammofon)