Guero - Beck (2005)
Guero - Beck (2005)
The Information - Beck (2006)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Vannskille

When my wife left me / I jumped in the pick-up / to chase that woman down / that was before I backed over old Rover / and I saw love was all lost now.

Beck sliter med kjærligheten. Heldigvis for oss har det ført til et djevelsk bra album fylt til randen med viser om fortapt kjærlighet og annen elendighet. Det er intet nytt at artister som sliter følelsesmessig leverer sterke arbeider som et direkte resultat av et personlig helvete. Robert Smith leverte sine beste øyeblikk med The Cure under særdeles depressive stunder (Friday I'm In Love, du liksom) og det er unektelig ikke Shiny Happy People som er R.E.M. og Michael Stipes sterkeste bidrag til musikkverden. Nei, det er pur ulykke som er de fleste innspillingsartisters muse.

Etter funkangrepet som Beck lanserte på sitt forrige besøk med albumet Midnite Vultures (1999), er det en meget mer tilbakelent Beck som presenterer seg på Sea Change. Her beveger han seg i tilnærmet samme musikalske univers som på halvveisalbumet Mutations (1998). For de av oss som aller først leter seg frem til "countryballaden" på albumene hans står Sea Change frem som den ultimate Beck-utgivelse. Her er det 50 minutter med Broken Train og Sissyneck i en og samme pakke. Himmel for enkelte, helvete for de som håpet på et nytt besøk fra Becks lekne og sjangerblandende halvdel.

I motsetning til det kaleidoskopiske uttrykket Beck fronter på Odelay (1996) og Midnite Vultures er Sea Change overraskende fokusert. Så fordypet er Beck i egen kjærlighetssorg at han ikke én eneste gang dukker opp for frisk luft. Og lytteren kan takknemlig lene seg tilbake og ta inn over seg de fantastiske stemningene som regjerer albumet fra start til mål. Det ville føles som gravskjending å inkludere noe i nærheten av tidligere eskapader på denne reisen i mollstemt landskap. Sea Change er et album som skal nytes i sin helhet og med en ærbødig respekt for temaene som dras frem.

Sammen med produsent Nigel Godrich og backingbandet som har fulgt Beck de siste årene, leverer han et helstøpt produkt som fanger lytteren i en stemningsfull helhet. Høydepunktene ligger på rekke og rad, men i mine ører troner øyeblikk som strykernes inntog på Paper Tiger og det sparsommelige pianoet til Roger Joseph Manning, Jr. på Guess I'm Doing Fine aller høyest. Gjennomgående er det også Becks vokal som formidler tekstenes tristesse på enestående vis uten å bli verken patetisk eller for selvhøytidlig.

Det er ikke stort å innvende på Sea Change. Eneste ankepunktet jeg har er at første gang jeg hørte en låt fra albumet, riktignok over høyttaleren på en platesjappe, så tok jeg meg selv i å undres over hvilken Nick Drake-låt dette var. Det viste seg å være Round The Bend fra den nye skiva. Nå har hele albumet en aura som ikke er ulik den som hviler over Nick Drakes innspillinger, og jeg tolker Sunday Sun som et anerkjennende nikk til Drakes Saturday Sun fra Five Leaves Left. Ingen ueffen sammenlikning, men heller ikke fullt så nyskapende og annerledes som vi har blitt bortskjemt med fra Beck-kanten.

Når siste strofe toner ned på avslutningslåta Side of the Road, vil jeg umiddelbart gyve løs på innledningen og den fantastiske The Golden Age. Sea Change er et album som kommer til å vare lenge inn i de sene nattetimene denne høsten. Hvem trenger vel en kjæreste å varme seg på når Beck leverer låt etter låt med hjertevarmende country?