Ring
Daniel Johnston
Alpine Those Myriads!

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Roterom

Av og til er fire sanger nok. Så hvorfor spille inn 15?

Jeg har en drøm. I drømmen våkner jeg, underlig uthvilt i åttetiden i andre etasje i et hyggelig, hvitt lite trehus et sted på Vestlandet. Jeg står opp, vasker meg i den antikke vaskeservanten, og trekker på meg et sommerlig antrekk før jeg rusler ned den vakkert dekorerte trappen, til kjøkkenet, hvor solen skinner inn gjennom vinduet, og en vakker pike i kjole med mørkt hår serverer meg en rykende fersk kopp kaffe.

Jeg har drømt denne drømmen noen ganger, men i det siste har det dukket opp noen endringer. Kjøkkenet er blitt litt mer støvete og rustikt, og i hjørnet sitter det en fyr i flanellskjorte og spiller kassegitar og nynner om ting og tang.

Fyren i hjørnet heter Svein, er enmannsprosjektet Cafe Romantica, og på sin tiende(!) utgivelse Fairground Dreams spiller han musikk som passer temmelig godt til dette scenariet; lavmælte, underproduserte epistler uten hastverk - med mer sans for stemning og sjel enn rytme og fremdrift.

Fairground Dreams setter standard med den vare, vakre sangen Falling In, en duett med Tara Øverland som fungerer utmerket på Cafe Romanticas snurrige, behagelige vis. Dessverre er dette også platens høydepunkt - sammen med de tre etterfølgende sporene hadde dette vært en fin-fin EP for sløve sommerdager i Vennesla, hvor Svein bor. Men de har tydeligvis vinter og problemer på det blide Sørland også, de følgende sporene er nemlig langt mer klagete, outrerte og ujevne, fra Daniel Johnston-aktige out-of-tune partier til Alpine Those Myriads! sine tirader uten sammenheng, krydret med obskure samplinger her og der.

Mest av alt fremstår Fairground Dreams litt som et roterom. At innspillingen fant sted over en periode på tre år er ikke overraskende, da det er vanskelig å spore en rød tråd, kanskje med unntak av suveren forakt for ren lyd. Ser man på Cafe Romanticas tidligere diskografi, kan man egentlig begynne å lure på om det hele er en spøk, med titler som Vi Er Den Bilen i back-katalogen.

Alt i alt er Fairground Dreams et eksempel på at det finnes en rekke talentfulle musikere som lager alt for mye musikk og gir ut alt sammen - uten å konsentrere de etterhvert tallrike, riktig gode, enkeltstående sporene på en enkelt utgivelse er prosjekter som Cafe Romantica dømt til et evig liv utenfor rampelys og anerkjennelse. Men det er vel kanskje litt av poenget, også.

Geoff Berner - Whiskey Rabbi

(Black Hen)

Fordjup deg i Ordet, la delirisk Palinca-rus rase gjennom systemet og kast deg inn i eit sirkus av heftig sigøynardans og sørgmodige klezmer-tonar.