Gallows
Oxbow
Hot Snakes

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

I skyggen av Villa Park

Hissige bistikk fra Birmingham. Det tøffeste bandet fra England akkurat nå?

Fra den stolte by Birmingham - hjemsted for landets beste fotballag - kommer her endelig et britisk band som ikke på død og liv skal høres ut som en dansepunk-klone av Joy Division og Gang of Four. Beestung Lips er kontant, ujålete punkrock i tradisjonen etter AmRep-band som Guzzard, Unsane og Hammerhead, haugevis av band fra San Diego eller annen amerikanske anger som Jesus Lizard og Oxbow. Helt storveis, med andre ord.

Beestung Lips har tydeligvis ingen voldsomme planer om å variere uttrykket sitt altfor mye, så en EP er en akkurat passe dose. Songs to and From the Iron Gut er 6 låter, 16 minutter, no fillers. Når det hele er over sitter vi svette og lykkelige tilbake, noen gram lettere og med fornyet tro på britisk rock anno 2008. Ikke at Beestung Lips akkurat redefinerer historien, men de evner i det minste å blåse liv i ulmende glør på en troverdig måte.

Kranglevorne, gretne og energiske fremstår denne kvartetten som en løst sammensatt enhet, på strak vei mot ubønnhørlig kollaps. Men de henger sammen, om enn i en tynn tråd, og deres bære eller briste-strategi holder akkurat helt til mål. Med vrælevokal, sylskarpe riff og en snublende men aldri ufokusert rytmeseksjon tar de sats fra første sekund, og hvile det kan de gjøre i graven. Dette er rett og slett Songs to and From the Iron Gut. Og nok en god grunn til å besøke Birmingham!

Utgiver av platen, som for øvrig er dresset opp i et riktig så smukt cover, er nystartede Capsule records (ut av promotøren av samme navn etter det jeg har forstått). Anbefaler å holde et øye med dem i samme slengen. En etikett som arbeider med både finske Circle og amerikanske High on Fire er verd å legge merke til.