cover

Chinatown

The Be Good Tanyas

CD (2003) - Nettwerk / EMI Virgin

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Americana / Folk / Blues

Spor:
It's not happening
Waiting around to die
Junkie song
Ship out to the sea
Dogsong2
Rowdy blues
Reuben
House of the rising sun
In spite of all the damage
Lonesome blues
In my time of dying
I wish my baby was born
Horses
Midnight moonlight

Referanser:
Victoria Williams
Emmylou Harris
Gillian Welch
Neko Case
Iris DeMent

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Ei forbløffende plate

Jeg forelsket meg i The Be Good Tanyas allerede første gang jeg hørte gruppa.

Frazey Ford, Trish Klein og Samantha Parton møttes ved en tilfeldighet og innledet etterhvert en "forening" som pleide å møtes i Kleins leilighet i "Chinatown" i Vancouver. Det resulterte i endeløse timer med rødvin, kinesisk te, et vell av akustiske instrumenter og en kjærlighet for "gamle" sanger. De tok navnet sitt fra en låt av vennen Obo Martin McCrory. Deretter spilte de i bakgårder, stinkende barer, på privatfester, kjøpesentre, i gallerier og kaféer. Etter en lang og strabasiøs tur i en slitt kassebil gjennom store deler av Amerika, spilte de inn det imponerende debutalbumet "Blue horse". Deretter fortsatte de å turnere.

At The Be Good Tanyas har hatt tid å skrive og spille inn sitt andre album mellom alle spillejobbene, er nesten utrolig. Jeg føler meg litt heldig som kan sitte å høre på "Chinatown".

Jeg er heldig.

"Chinatown" er ei forbløffende plate. Den er vakker på en urovekkende måte, som på "The junkie song", "Dogsong 2" og "In spite of all the damage". Utvalget av tradisjonelle sanger er utsøkt. Det går tydelig fram at gruppa virkelig elsker sangene den spiller.

Tanyaene har gjort mange dypdykk i den amerikanske musikkarven. Bluegrass, country, folk og blues står meget sentralt på "Chinatown". Sju av låtene er originale, fem er tradisjonelle, arrangert av The Be Good Tanyas. I tillegg gjør gruppa verdige og store versjoner av Townes Van Zandts "Waiting around to die" og Peter Rowans "Midnight moonlight". Hvem som har skrevet hva på "Chinatown", virker nesten ubetydelig. Arrangementene og de særpregede, flerstemte vokalene er briljante.

Tradisjonelle bluegrass- og country-instrumenter dominerer. Alle gode krefter har tydeligvis slått seg sammen, for her finnes både mandolin, banjo, ukulele, fiolin, fele, bratsj, trekkspill, munnspill, sag og ståbass. Jeg kan herved oppfordre alle som lurer på om de skal begynne å spille i korps, til å velge kornett som sitt instrument. På "Chinatown" dukker kornetten opp på to sanger. Jeg skal aldri si ett vondt ord om korpskulturen igjen.

Jeg hører trestemt Will Oldhamsk "folk-goth". Jeg lukter Louvin-brødrenes gamle klær og instrumenter. Dersom jeg lukker øynene, kan jeg også se Gillian Welch og David Rawlings.

Plutselig sitter jeg i en amerikansk bakgård på trettitallet og drikker "bootleg whiskey" mens tre venninner fingerplukker gitar og banjo. De synger sanger som snakker til meg med de nydeligste stemmene jeg noensinne har hørt. Og jeg er forelsket.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 8/10

pstereo logo

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo