Scarlet
Airborne
An Hour In An Airless Box

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Barn av Norigs land

Stødig og jevn samler med tyngdepunkt i vestlandsrocken, uten de helt store overraskelsene.

Bjørn Ivar Tysse og Rec90 har skrapet sammen en aldri så liten norsk samleplate. Ingen plate som tar pulsen på norsk musikkliv helt nøyaktig, ei heller et verk som viser bredden i hva som gjelder akkurat nå. I følge Tysse var dette heller ikke meningen; noe av poenget har snarere vært å sette sammen artister på en slik måte at det ikke blir en for ujevn og frittflytende plate.

This Is Norway er et finfint supplement til den som har gått til anskaffelse av den siste doble By:Larm-utgivelsen, og kan absolutt anbefales å sendes til din fjerne nevø på New Zealand, eller din trendy onkel i USA. Ved enhver samler av norsk musikk kan man lett havne i en arg debatt med seg selv (eller andre) om hvilke band og artister som burde ha fått spilletid. Men jeg velger heller å ta utgangspunkt i hva som foreligger her, og hopper bukk over en slik adrenalinfylt øvelse. For øvrig er vestlandet godt representert, og for å skape en liten motvekt mot tanken om at alt som kommer fra Bergen - og der omkring - lyder som Røyksopp, så skader ikke det. Her er rock, pop og den slags det som gjelder, det vil si at This Is Norway har en særdeles behagelig lav teknologifaktor.

Stort sett er bidragene på This Is Norway godt over lista for godkjent, men få av bidragene havner over kravet for de helt store superlativene. Av bidrag som ikke engang passerer startgropa finner vi Surferrosa, Askil Holm, Lorraine og Corvine. Corvine leverer med Soul/Manifesto/Mandrel en låt som både er like uforståelig, kjedelig og svulstig som tittelen tilsier. Askil Holm hører på sin side ut som en triviell utgave av Paul Westerberg med sin Trampoline. Lorraine bidrar med Twenty Years Under Water, som er oppstivet glampop på sitt platteste. Stol forresten aldri på et band som forteller om sine hårpleieprodukter på sin egen hjemmeside!! Verst av alle blir uansett Surferosa, men her handler det ikke om dårlig valg av låt på plata, men et særdeles dårlig band. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor Surferosa får så mye hype i media, her henger verken tekst, vokal eller låt på greip. Mariann Thomassens vokal fungerer dårlig både på plate og konsert, og den usedvanlig sterke følelsen av "kun form, intet innhold" kommer nok en gang når jeg hører på Disco Love (sic).

Men de dårlige kuttene skaper ikke så mye ugagn at det gjør altfor mye galt. For her finnes jo Sister Sonny og Poor Rich Ones i godform, William Hut med en vakker Scarlet og St. Thomas med "hiten" Cornerman. Whopper er også med, med en radiovarm Listen Lennon som fremdeles evner å få frem smilet etter mange gjennomspillinger.

Flere av bidragsyterne blir å finne på årets Roskildefestival, og bra er det. Uansett om du drar eller hygger deg i heimen, så er This Is Norway et trygt kjøp. Dog vil jeg ikke garantere deg at du kommer til å forsøke å spore opp alle artistene på platebutikken i ukene etter kjøpet. Men for all del, dette er "gjedd førr pengan" som man sier nordpå.