Magnolia Electric Co.
Madrugada

Trying To Get Over - The Violent Years (2012)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

They gave her dress but not caress!

Mandal har mye mer å svare for enn sine hvite stakittgjerder og attraktive lakseelver!

For mange er den lille sørlandsbyen Mandal mest kjent som en av Norges sydligste kystkommuner, men de har mye mer å svare for enn bare hvite stakittgjerder og attraktive lakseelver. Blant annet har en gruppe musikere på fem mann klart å snekre på seg litt av en musikalsk buzz, også utenfor Vest-Agder fylke.

The Violent Years har med årene klart å snike seg inn i underbevisstheten til mange konsertgjengere. De er et band som ofte er der det skjer, og som med de rette kontaktene, en entuasiastisk spillestil og ambisiøst pågangsmot har opptredd på alt fra Quartfestivalen til by:Larm. De har opparbeidet seg et imponerende konsertrennomé som strekker seg fra det iskalde Skandinavia til det liberale Tyskland. Og i Tyskland er de sannelig i ferd med å få fotfeste som et band med mange fans.

Så hva er spesielt med The Violent Years? Vel, i grunn ikke så veldig mye. De er et ganske upretensiøst band som drives av en intens spilleglede og forkjærlighet for gamle sort/hvitt horror og gorefilmer, og som simpelthen elsker hva de driver med. Til tider skinner det gjennom på deres selvtitteluerte EP fra i år, hvor flere av sporene kan sies å være et mekka for elskere av Madrugada, Woven Hand og Nick Cave.

Det er ganske mektige referanser for mange. Og Violent Years spiller med en ubeskjeden folkelighet som tilgjengeligjøres både i sound og lyrikk, det er deres fremste kort, men også deres mulige kryptonitt i fremtiden. For selv om Violent Years iblant er som en riktig god skudd-duell mellom Charles Bronson og Clint Eastwood, kan de også være en nyinnspilling pakket med løskrutt av de overnevnte musikalske referanser. Spesielt tydelig synes jeg det kommer til syne på tittellåten Violent Years hvor refrenget er som følger.

Oh no it's the violent years
Oh no it's the silent tears
Oh no it's the hungry years
Of the violent years.

For meg holder det ikke, og det gjør det neppe for engelsklæreren gutta hadde på ungdomsskolen hjemme i Mandal heller - Om de ønsker å ta steget opp å spise moreller med sine idoler bl.a i Magnolia Electric Co. (som de har varmet opp for) og Nick Cave, krever det også sitt av det lyriske. Det nytter ikke å spille som i en kiste som er begravd flere meter under jorden, om man ikke klarer å beskrive den klaustrofobiske stemningen av panikk man opplever der nede. På sitt verste er Violent Years dessverre ganske langt unna i mine ører.

Men så glimter de til med noen klapperslangeaktige låter som åpningssporet Embrace og Come Closer, og de gir meg tilbake håpet om at de har potensialet, engasjementet og det pågående konsertdrivet til å fylle skoene til sine landsmenn i Madrugada. På sitt beste står Violent Years tøft kledd i sine egne cowboy boots og stirrer mutt utover horisonten, død og begravelse, hat og forelskelse.

The Violent Years vil la lytteren overvære livets sirkel fra en hestevogn langs prærien, da er det viktig at de holder like stø kurs hele vegen.