Nick Cave
The Stooges
Ricochets

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Wintertime

Mørkt, intenst og bunnsolid debutalbum fra Ishavsbyens beste rockeband.

Fem år etter at Vishnu vant Zoom er Tromsø-bandet klar for å markere seg på den nasjonale rockscenen. For det vil de nemlig gjøre med sitt særdeles gjennomførte debutalbum. I kategorien mørk gitarrock er det ikke mange, om noen, her til lands som matcher det Vishnu leverer på plate i 2010. Outskirts of Love har vært et langt lerret å bleke, men resultatet er så avgjort verdt ventetiden.

Vishnu har lenge vært lovende. Med nasjonal Zoom-seier i 2005, to EPer og en rekke konserter har de sakte men sikkert funnet sin form. Den tidligere kvartetten er nå utvidet til fem, og Stian Grønbech på tangenter (kjent fra Elias Jung) sin inntreden i bandet har resultert i et fyldigere lydbilde både på plate og i livetapping.

Det siste kunne vi selv nylig høre på Blårock i Tromsø, da bandet markerte plateslippet i hjembyen foran et forventningsfullt publikum. At skuldrene der kanskje var en smule høye kan kanskje settes på kontoen for slippnerver på hjemmebane, noe bandet etter en rekke flotte konserter i årenes løp ikke burde ha noen grunn til. Jeg er imidlertid overbevist om at kvintetten ved neste korsvei vil fremstå med senkede skuldre, og lekende lett bevise at de nå er blitt et band i den norske rock'n'roll-eliten.

Det mest overbevisende med Outskirts of Love er selve låtene. Frontmann Tor Thomassen står her fram som en helstøpt låtskriver, i tillegg til at han bærer uttrykket med sin mørke vokal. At bandet har tatt tiden til hjelp føles som en styrke. Deler av materialet har vi hørt på konserter i lang tid, men aldri har det hørtes så voksent og gromt ut som på albumet. Det har selvsagt noe med at produksjonen signert Alex Kloster-Jensen og Frode Jacobsen er strålende, duoen i Malabar Studios har virkelig klart å fange essensen i Vishnus musikalske univers på bortimot perfekt vis.

Gitarist Tom Hansen har bidratt i unnfangelsen av noen av låtene, og hans distinkte gitarspill - som varierer fra følsomme blåe toner til mørk, møkkete og aggressiv støy - er sentral i bandets uttrykk. Sammen med en hardtarbeidende rytmeseksjon og effektivt tangentspill, fargelegger Hansen musikken som bygger under og omfavner stemmen til Tor Thomassen. En stemme som jevnt over imponerer. Thomassen balanserer mellom hvisk og kraft med en røst som nok ikke er like mørkeblå som naturlige sammenligninger i Sivert Høyem og Trond Andreassen, men som tar igjen med snert og egenart nok til at Vishnu på ingen måte fremstår som noen kopi av banda som regjerte norsk rock (Madrugada og Ricochets) noen år tilbake.

I Vishnus uttrykk finner vi (blues)drypp fra The Gun Club, bøttevis med den mørke og følsomme desperasjonen Nick Cave innehar, og det er også lett å dra gitarlinjer tilbake til Paisley Underground-scenen og fantastiske Dream Syndicate. Ta med sinnet til The Stooges og sterke hint til tidenes beste låtskriver, Townes Van Zandt, så skulle kanskje noen av ytterpunktene i bandets musikalske innflytelse være på plass. I 2010 er selvsagt kruttet oppfunnet for lengst. Alle stjeler, og dette gjelder selvsagt også Vishnu, som like fullt har klart å sette sin originale signatur på musikken de fremfører på autoritært vis.

Outskirts of Love har en blå tråd, selv om albumet varierer i uttrykket. For å trekke fram noen stormfulle topper må desperate Lord Save Me nevnes. Det må i høyeste grad også følsomme Wintertime og radiohiten Slip Inside, for ikke å snakke om pianodrevne You Threw It All Away som dykker i såre følelser med ektefølt raseri som ryster.

Med Outskirts of Love re-starter Vishnu seg som band. Og starten er perfekt. Bandet viser seg fram med en utgivelse majorselskap har luktet på, forståelig nok. At Tromsø-bandet også har Norges største bookingselskap i ryggen, gjør at framtiden til kvintetten burde være lys, selv om mørket er framtredene i musikken de skaper.

11 låter. Få dødpunkter og suveren produksjon. Outskirts of Love er den beste utgivelsen innen sjangeren rock fra Tromsø på en evighet. Albumet er også blant de aller, aller beste norske jeg har hørt i år - og da er det ingen grunn til å spare på superlativene. Vi snakker om en moden og helstøpt debut som lukter på en sekser, selv om jeg konservativt holder litt igjen, med en sterk femmer som resultat.

Det tok jaggu sin tid, men nå er det bare å ønske Vishnu velkommen i eliteserien!

Vishnu har slippfest på John Dee fredag 5. november, der de har fått labelkamerat Einar Stenseng til å stå for oppvarmingen.