Gruntruck
Suicidal Tendencies
Slayer

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Blood, gore, zombies... MARTHA!

Iron Maiden har Eddie, men The Accüsed har Martha...

The Accüsed var et av de aller første bandene som fremførte såkalt "splatter-rock" da de ga ut plater på 80- og 90-tallet. Seattle-bandet leverte tre fullengdere og en EP i løpet av perioden 1985-88, og besudlet nittitallet med to utgivelser før de sa takk for seg i 1992 etter utgivelsen Splatter Rock. I løpet av de siste fjorten årene har det vært stille fra bandet, men nå er de altså tilbake, og leverer sitt comeback-album i form av Oh Martha!

Skiva byr på 14 låter, fordelt på 28 minutter, og kvalifiserer dermed kanskje til å bli kalt en EP fremfor en fullengder. Nuvel, la oss ikke henge oss opp i bagateller. Det er jo musikken som er det viktigste, tross alt! Hvordan beskriver man så musikken til et band som The Accüsed? Det er ikke spesielt lett å finne referanser til hvordan dette låter. Suicidal Tendencies på Prozac? Slayer med ADHD, kanskje? Mulighetene er mange, men der har du i hvert fall en liten pekepinn på hva dette dreier seg om. Banna bein, det går fort!

Platen er ikke spesielt lett å få tak på, for tempoet er sterkt medvirkende til at den blir svært så kaotisk og masete, til tross for at bandet fletter inn mer mid-tempo relaterte partier på noen av låtene sine. Samtidig er nettopp tempoet varemerket for denne type musikk. Det skal gå fort, og jeg tror nok lytteren bør ha litt kjennskap til musikken fra før dersom dette skal fange særlig interesse. Det er antydninger til gode riff og ideer her og der, men blir like fort borte som de kommer.

Det hjelper heller ikke mye at Oh, Martha! har riktig så god lyd. Den er ikke overprodusert, men trommene har flesk, og bassen og gitarene er markante i lydbildet. The Accüsed groover og riffer som bare det, og det største aberet deres er vokalisten. Han låter som en hybrid av Eric Cartman og en bakfull Bjarne Brøndbo. Nå er ikke musikken til The Accüsed av den type sjanger at den lider nevneverdig av dette, men jeg synes det blir for slitsomt i lengden. Dessverre er det heller ingen låter som skiller seg spesielt ut, men åpningskuttet Martha Will, Crapassreality, NES og Olivia Newton-John-coveren(!) Have You Ever Been Mellow? fortjener alle litt ekstra oppmerksomhet.

Det hersker ingen tvil om at gutta kan det de driver med, men Oh, Martha blir nok likevel mest interessant for die-hard fansen.