Cluster
Kraftwerk

Something Dirty - Faust (2011)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tysk på fransk

Den eneste grunnen til å ikke rope at Faust er tilbake er at de aldri var borte.

Det er mye som kan skrives om Faust. Kanskje først og fremst mye pretensiøst. Som at Faust er bandet som ikke høres ut som noen andre enn seg selv. Eller at å høre på Faust er en tilstand. Slike ting.

Man kan også velge å gå den saklige stien og nevne at Faust er bandet som var med å definere den sjangeren vi i dag kjenner som krautrock. Og at de har holdt det nokså jevnlig gående siden de debuterte i 1971, bortsett fra et opphold mellom 1973 og 1995. På sitt tredje album, Faust IV (1973), åpnet Faust med låta Krautrock, en elleve minutter lang dronelåt, som selv om den hverken oppfant formelen eller ga navnet til sjangeren, oppsummerte det hele ganske bra.

Sist gang Faust ga ut plate gjorde de det sammen med støy-hiphoperne i Dälek, et samarbeidsprosjekt som fungerte overraskende - eller kanskje ikke så overraskende i det hele tatt - bra. Nå er de altså tilbake med en plate der de gjør ting på egenhånd, og hendene det er snakk om denne gangen tilhører originalmedlemene Zappi W. Diemaier og Jean-Hervé Péron pluss franskmannen Amaury Cambuzat fra Ulan Bator.

Den ni minutter lange førstelåta Kundalini Tremolos gjør for C'est Com... Com... Compliqué hva låta Krautrock gjorde for Faust IV. Man kan kanskje tenke at det er litt risikabelt å starte en plate med en lang monoton låt, med tanke på hvor viktig det kan være å fange lytteren i albumets begynnelse. Men i begge disse tilfellene fungerer de lange åpningslåtene mer som suggerende lokkemiddel enn som fremmedgjørende innadvendthet. Kun én låt tar det for Faust å betrygge fans om at de fortsatt leverer, kunne man sagt uten å lyve. For, enhver med et lite krautgen i kroppen vil nikke anerkjennende til denne albumåpningen. Men med tanke på at det allerede er nevnt at denne låta varer i hele ni minutter er det kanskje ikke et poeng som oser av schwung.

Det finnes både myke og harde pakker under Faust-treet denne gangen, og også et par rare. Tanken på at det er tre eldre herrer som står bak den skumle heliumrallende Stimmen fremkaller Twin Peaks-vibber, og vibbene blir ikke svakere av at låta blir etterfulgt av hyggelig fransk visesang i Petits Sons Appétissants.

Selv om brorparten av låtene på dette albumet passerer fem minuttersgrensa, mister Faust aldri helt grepet på låtstrukturen slik god kraut ofte kan gjøre med hell. I motsetning til medkrautere som f.eks. Cluster, er Faust sine låter alltid noenlunde angripelige, mye på grunn av trommene som holder det hele sammen. Alt i alt spiller Faust i stor grad krautrock etter velkjent formel på denne plata. I den grad det går an å planke krautrock, så er det kanskje steder der de gjør nettopp dette. Og selv om planke i noen kulturer, f.eks. blant sjørøvere, vekker negative assosiasjoner, er det ikke nødvendigvis negativt at et band rendyrker et uttrykk de selv har vært med på skape. Iallfall ikke så lenge de fortsetter å levere så tøffe låter som Bonjour Gioacchino.

C'est Com... Com... Compliqué er en solid plate som fungerer fint som en introduksjon til både bandet og sjangeren som begge oppstod på i Tyskland for snart førti år siden.