The Manifestation

Six Organs of Admittance

CD (2004) - Strange Attractors Audio House

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Set the controls for the heart of the sun

Friendship is sun! En av den nye psyk-folkens mest sentrale plater utgis endelig på nytt.

The Manifestation ble opprinnelig gitt ut som en enkeltsidig vinylplate i 2000, som raskt ble sugd opp av 500 individer som sikkert forlengst sitter i lotus-stilling og messer knapt hørbart på et språk de færreste i vesten forstår. Nå har Strange Attractors heldigivis tatt tak i den saken, og resultatet er en gjennomført vellykket reutgivelse, med remastret lyd og doblet spilletid fra de opprinnelig 20 minuttene.

Six Organs of Admittance er Ben Chasny fra California, som enkelte kanskje har blitt kjent med som gitarist i kraftbandet Comets On Fire eller gjennom Holy Mountain/Time Lag-utgivelser som Compathìa (2003) og For Octavio Paz (2004). Med stort sett bare akustisk gitar som hovedinstrument har Chasny vært med å bane vei for en økt oppmerksomhet rundt det amerikanske folk/psykedelia-miljøet. Han bidro senest på den representative broderskapsplaten The Golden Apples of the Sun (6/7, groove.no), som Devendra Banhart sydde sammen. Chasny tilhører skolen til fingerplukkere som Robbie Basho og John Fahey (sjekk særlig ut For Octavio Paz hvis denslags skulle fenge) eller nyere artister som Pelts Jack Rose og Harris Newman. Men The Manifestation minner om at han også bekjenner seg til mer astrale dimensjoner og at han i like stor grad fremstår som en mystiker fra østen som tilber solgudene og inntar måltidene med langpipe. Og nettopp solen er det sentrale temaet på The Manifestation.

Tittelsporet er en 20 minutter lang spaceraga fra 1999 som åpner med håndtrommer, rasler og messende dronevokal før harpeklang og rislende gitarstrenger utfyller lydbildet. Chasny synger etter hvert med en stemme som kommer langt bortenfra: "Friendship is sun! Under the moon! One more season, the dawn is coming soon..." Etter 13 minutter flyter gitartemaet bort i en bølgende ambient dronesky, for etter 17 minutter å vende tilbake igjen, men nå uten de flagrende gevantene det omga seg med tidligere. The Manifestation er en soldans med en viss forankring både i hippienes forkjærlighet for østlig religion og filosofi, Canterbury-scenens utfjerninger og amerikansk folk/blues. Et solid stykke musikk med andre ord!

Bonussporet på denne CD-utgaven er et cirka 20 minutter langt stykke som heter The Six Stations. Det ble spilt inn i 2004 og er delt opp i seks deler som stort sett holdes i mer standard fingerspill, med høytlesning av Current 93s David Tibet og peisvarme som noe av innholdet. Mike Mills raderte vinylutgavens b-side av The Manifestation som en sol (såklart), og det er den organiske knitrelyden denne solen skaper som her brukes som element for å skape ambiens og også gi et rytmisk fundament til Ben Chasnys akustiske gitarspill. Ved å slippe stiften ned på tilfeldige steder på platen fant Chasny stadig nye variasjoner av solens knitrende "click & pops", som kunne brukes som utgangspunkt for disse komposisjonene. Idéen var at de ulike opptakene skulle representerer de seks planetene fra Merkur til Saturn. Det er her David Tibet kommer inn som diktoppleser. Han stiller som talsmann for den musikkløse Jorden med bare den menneskelige stemme (en intens Julian Cope-ish røst). Det kan vel virke lovlig langt ute, men uansett, denne planetariske reisen har et merkverdig preg av nytt og gammelt i seg, og svært vakker meditasjonsmusikk blir det ut av det. Hvis Pole hadde spilt gitar i stedet for på maskiner kunne det kanskje blitt noe à la The Six Stations?

Av de platene jeg har hørt fra Six Organs of Admittance så langt, er The Manifestation den mest originale og pretensiøse. Men også den mest interessante.