cover

En fergemanns vise

Vidar Sandbeck

2 x CD (2003) - Normann

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Vise

Spor:
Den vakre visa
Snikkermester Kavlerud
E Vise i det blå
Gull og grønne skoger
Heksedansen
Bildilla
Menuett i mai
På barneball
Far min var lirekassemann
Langs bygdeveien
Vise
Gamle formann Pedersen
Tre små kvitveis
Anna og Johan
Polka i København
Et minne om en skomaker
Gode venner og glade granner
Ved Sunna å
Ved veiskjellet
Rørosbussen
På gamle tufter
Jeg går og raker hjertegras
Døgnflue
En fergemanns vise
Visa om Lisalill
Mitt livs vise
Kjerringa i stampen


So-ro for alle drømmer
Alle små dompapper
I Sirili
Ti små bringebær
Signe de yndige piker
Jegerens vise
Kan du låne bort en femmer
Mot lykka på ei fjøl
Blådansen
Barnefødt i Svinesund
En sofa på Frogner
Åse Åkerø og Gunnar Gravensten
Til deg
Ferdig med det
Provins-salme
Det kunne vøri godt...
Det tapte paradis
Lykkebergvisa
Visa om Jørgensen
Her bor Jill og Jokke Jansen
Når sola itte lenger...
Sang på tømmerlasset
Vårvise i april
Tøffelhelten
Parafinlampa
Landhandler Evensen
Rokk friar'n
Julevise
Josef Tømmermanns drøm
Vedsagersang
Julebokk vise
Glomstadnissen

Referanser:
Alf Prøysen

Vis flere data

Se også:
Jordbærstrå - Vidar Sandbeck (2003)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)


Fra satirisk skjemtegauk til moden visedikter

En av de viktigste populærmusikkhistoriske arkivutgivelser på lang tid.

Det er denne våren gitt alle beundrere av Vidar Sandbeck en ren forundringspakke av en utgivelse. Ildsjeler i selskapene Herman Records og Normann Records har i samarbeid med Norsk Kulturråd gitt ut hele 3 timer og 45 minutter Sandbeck-materiale fra NRK-arkivene, fordelt på en dobbelt-CD med viser og en egen CD viet Sanbecks barnesanger fra kringkastingen (Jordbærstrå). Til sammen utgjør dette hele 106 spor fordelt på to utgivelser med fyldige hefter. At intet av dette materialet har vært ute på plate før, og i mange tilfelle bare er hørt den ene gangen visene ble framført i Søndagsposten eller Barnetimen på 60- og 70-tallet, gjør utgivelsen enda mer verdifull. Vi kan trygt snakke om en av de viktigste populærmusikkhistoriske arkivutgivelser på lenge. All ære til initiativtagerne for dette tiltaket.

Det er svært mye å undres og gledes over her. Dobbel-CDen En Fergemanns Vise samler nær fire dusin Sandbeck-opptak fra NRK i perioden 1958 til 1978, hans rikeste periode som visedikter. Den muntre satirikeren fra Pengegaloppens dager på 50-tallet vek etterhvert plassen for den ettertenksomme, vemodige trubaduren, som etter undertegnedes mening nådde sitt lyriske høydepunkt med LPene Vidar Synger Sandbeck (1969, Troll TRLP 11) og ...Kan Du Låne Bort en Femmer? (1975, CBS 53621).

Det skjønnlitterære forfatterskapet ble etterhvert Sandbecks hovedbeskjeftigelse, en serie romaner hvor fiksjon og selvbiografi veves sammen til en av de fineste barne- og oppvekstskildringer vi har i norsk litteratur. Bøkene om Påsan (Fy Skam Deg!, Far, Husbondens Røst m.fl.), den sorgmuntre selvbiografiske romanen om Sandbecks tidligere karriere som selger, En Handelsreisendes Liv, og bygdefortellinger som Månen Lo over Ravneberget og Kjærlighet på Vidvanke utgjør deler av et omfattende forfatterskap preget av forfatterens rause fortellerglede, instinktive språkbeherskelse og dype humanisme. Bøkene er rene oppkomme av minner, fortellinger, anekdoter og poengterte fabler som i sum gir presise observasjoner av sammensatte menneskesinn - alt satt inn i en geografi Sandbeck kjente fra barne- og oppvekstår i Hedmarks østlige bygder. Han vokste opp i ei tid preget av store forskjeller og motsetninger, armod, tvangsutpantninger, streiker og tette skott mellom de sosiale siktene. Sandbeck skildrer denne tida gjennom barnets øyne, Påsanbøkene er bygd opp som en stor vev der de enkelte mønstrene trer tydeligere fram etterhvert som gutten vokser til og tar verden innover seg.

Småfolks perspektiv forble Sandbecks synspunkt gjennom hele sitt forfatterskap og trubadurliv, noe gjennomhøring av de nye platen illustrerer godt. Utviklingen fra satirisk skjemtegauk til moden visedikter kommer også godt fram. Arbeidet med bøkene ga nok mindre tid til visediktningen, så hoveddelen av opptakene er naturlig nok fra 60-tallet. Visene skifter mellom det lyriske og satiriske, ikke sjelden sniker et umiskjennelig Sandbecksk vemod seg inn.

Samtidssatiren er å spore i den politiske kommentaren "Alle små dompapper", middelklassens strebermentalitet får noen velfortjente stikk i "Jill og Jokke Jansen", mens de velkjente "Gull og grønne skoger", "Heksedansen", "Bildilla" og "Anna og Johan" er å høre i helt andre versjoner enn de kjente og kjære plateversjonene vi er blitt vant til med årene. Dette er en av de store gevinstene med hele utgivelsen: Det umiddelbare og upolerte ved framførelsene, gjort på direkten i Søndagsposten som mange av dem er. Brorparten av sangene akkompagneres av Sandbeck alene på gitar, på andre backes han av solide krefter som Willy Andresen (piano), Alf Blyverket (trekkspill), Robert Norman (vår store jazzgitarist - den "norske Django") med flere. Elisabeth Grannemann synger med på et par spor og Sigurd Jansen leder orkesteret. For uinnvidde: Disse navnene representerer kremen av norsk populærmusikalsk utfoldelse i "gullalderen", det vil si før den anglo-amerikanske pop og rocken tok strupetak på landets hitlister.

Den lyriske Sandbeck lar seg høre i en nydelig, ukarakteristisk lavtempoversjon av "Tre små kvitveis". Den rette velstemte lavmæltheten finner vi også i "Et minne om en skomaker", "Ved Sunna å", den naturlyriske "Ved veiskillet" (om mannen og mauren - midt i altet), den nærmest symbolske "Jeg går og raker hjertegras" og den vankelmodige "En sofa på Frogner" (om inspirasjon og det å skrive viser). Kunstnerens brødstrev framstilles som "Pengegaloppens" (ikke med på plata) rake motsetning i "Det skulle vøri godt..." Tittelsporet "En fergemanns vise" er rett og slett et mesterstykke hvor Sandbeck setter opp de store livsperspektivene i form av den gamle historien om fergemannen på livets hav. Dette er miniatyrkunst av fremste klasse. Vi får også høre en nærmest "live" framførelse av "Menuett i mai", en av Sandbecks nydeligste sanger, med et uslepent, impromptu preg som virkelig aksentuerer sangens vakker-vemodige innsikter om livets korsveier.

Andre perler er "nye" versjoner av "Kan du låne meg en femmer?", oppkomlingsvisa "Mot lykka på ei fjøl", den artige "Barnefødt i Svinesund" og den lille moraliteten "Åse Åkerø og Gunnar Gravenstein", om to epler som gifter seg på en grein. Den ene blir til den fineste most, den andre ender som som avspist skrott i ei grøft. Se det er visa om Kong Salomo og Jørgen Hattemaker lagt til frukthagen.

Ellers gjenkjenner vi Sandbecks mye benyttede kontrastpar, som nært/fjernt (for eksempel Tahiti og Vang, jfr visa om "skredder'n" som "datt ned på Marmara" - ikke inkludert i samlingen og fortid/nåtid ("Et minne om en skomaker" med flere).

Lydkvaliteten varierer, men er jevnt over svært god. Jeg vil tro omstendightene rundt framføringene har hatt mer å si enn teknikken her, og det er nettopp det upolerte lydbildet som gir samlingen en umiddelbar nærhet. Dette er opptak som lever, her er ingen platestudiopolish. Flere av visene var helt ferske og nyskrevne når de ble framført på disse opptakene - det kunne gå måneder og år før Sandbeck gikk i platestudio med de samme visene. Men hvor lenge er vanskelig å si, og her er jeg kommet til utgivelsens eneste svakhet, nemlig mangelen på en mer konkret angivelse av opptakenes alder. Dette hadde ikke bare vært interessant med hensyn til utviklingen av Sandbecks kunst, men også for bedre å kunne sette visene inn i en mer presis samtidssammenheng vis-a-vis andre utøvere i perioden. Når det er nevnt er det likevel viktig å betone at En Fergemanns Vise er helt i tråd med Søndagspostredaksjonens vektlegging av den Gode Visetekst. Det er tekstene som må sies å innta den sentrale plassen i disse opptakene og på denne utgivelsen.

Dette er den "egentlige" Sandbeck, som med sin stemme og gitar øser fra sitt skattekammer av viser. Dikteren og trubaduren fyller 85 i år. En flottere markering av dagen enn denne utgivelsen kan neppe tenkes. Plutselig deler Sandbeck over ett hundre nye, hittil utilgjengelige sanger med oss. Tenk det. Vi kan bare gratulere med dagen, og si takk for all denne rausheten.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Mulatu Astatke & The Heliocentrics - Inspiration Information

(Strut)

Vellykket integrering mellom etiopisk jazzpionér og britiske fusjonister.

Flere:

Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver
High Llamas - Beet, Maize & Corn