Wonderful Feel - Uncle's Institution (2001)
Brand New Fool - Uncle's Institution (2002)
Everything a Man Can Dream Of - Uncle's Institution (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mer sjarm fra roterommet i Ørsta

En rockelåt, to viser, en video og en halv låtsnutt er hva Uncle’s tilbyr denne gangen.

Egil Olsen aka Uncle's Institution fra Ørsta sjarmerte oss nesten i senk med julesingelen Wonderful Feel i 2001. Mike and Ike er et naturlig skritt fremover for enmannsprosjektet (som utvider seg til en trio på scene). EPen består av 3 1/2 låt, samt en hel video, og Uncle's Institution beviser at de liflige juletonene på langt nær var et tilfeldig blaff.

Olsen gjør fortsatt det aller meste selv, og musikken har et sjarmerende gutteromspreg over seg. Sanne originaler som Beck, Mark Linkous (Sparklehorse), Lou Barlow (Sebadoh) og E (Eels) er artister det ikke er helt unaturlig å sammenligne Uncle's med. Det vil si at man tager hva man haver av lydeffekter og aksessorier til enhver tid uten å bry seg om annet enn hva som er mest tjenelig for låten, og at man går litt utenom vanlige konvensjoner. Det er fortsatt litt for tidlig å si om Olsen & co besitter den samme evnen som de anerkjente herrer, eller om han bare dyrker den, men etter en nylig banankonsert(!) på Mono i Oslo (4/6-2002) imponerte de med en naturlig kreativitet og smittende lekenhet, og etterlot liten tvil om at dette er et navn vi kan få høre mye av i tiden fremover.

Det finnes utallige slike roteromsgutter, men mange av dem tråkker gjerne i to feller; de blir enten en smule navlebeskuende og/eller de glemmer å skrive gode låter. Onkel gjør ingen av delene. Tittelsporet er en drivende rockelåt som høres veldig Beck'sk ut, og er akkurat passe skranglete, støyende og fengende til at den er som skapt for radiospill. Olsen avslører riktignok i teksten at at han verken besitter radio, tv eller telefon, så det bryr han seg vel ikke stort om. På Mike and Ike bidrar forøvrig trommis Hogne Øye Sætre, og gjør sitt til at Uncle's Institution også kan låte som et fullverdig band.

De to "b-kuttene" er mindre tempofriske, og her står låtskriveren Olsen mer i fokus. Både Awesome Tune og Screwball minner om de rolige stundene til amerikanere som Sparklehorse og Eels, det vil si lavmælt, akustisk pop med et ganske schizofrent lydbilde. Olsen makter med glans å bære disse låtene alene. Sistesporet Brand New Fool er bare en liten skisse til en låt, og varer bare noen få sekunder. Videoen til Mike and Ike finnes også her, og den viser ikke helt uventet en bustete gutt som nesten drukner i instrumenter.

Selv om referansene er mange så står Uncle's Institution for noe som altfor ofte er mangelvare blant norske popartister; nemlig originalitet. UI er befriende høyskole- og rockeklubbfritt. Det er slike artister som ikke er flinkisstrebere som til syvende og sist blir stående igjen som vinnere.