Apoptygma Berzerk
Videokids
Surferosa

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Energisk svensk tivolisynth

Alice In Videoland byr på en ellevill synth-karusell som er moro helt til man blir svimmel og ør.

Synth har siden 80-tallet hatt svært gode vekstvilkår i Sverige, og med Alice in Videoland kan broderfolket meget vel ha avlet fram en vinnerhest med stort crossoverpotensiale, lik tilfellet med Surferosa i Norge. Med navn fra et Commodore 64-spill fra 80-tallet og et sound som låner mye fra denne maskinens glansperiode, er det duket for en svært underholdende mimrestund. Nå er ikke Maiden Voyage et rent retro-album, for elementene fra 80-talls synthen er behørig modernisert og ispedd fengende melodilinjer og passe krakilske uttrykksformer.

Det mest markante kjennetegnet til Alice in Videoland er Toril Lindqvists sjarmerende, punkete og ivrige vokal. Åpningslåtene Lay Me Down og singelen Got To Go sitter plantet i minnet nærmest umiddelbart, fordi de er enkle, repeterende og ikke minst fengende. Etter for mange lytt etter hverandre blir de imidlertid et aldri så lite hakk enerverende. Låta Video Girl henger ikke langt etter de to førstnevnte. Det går raskt, er umiddelbart gjenkjennelig og krever kompromissløst full oppmerksomhet. Going Down er likeledes spekket med tøff synthrock med attitude, og har i tillegg et velbrukt underliggende melankolsk piano i bakgrunnen. Som en selvsikker og stilsikker punkejentes blanding av Apoptygma og Depeche Mode.

Melodiene på plata er like tydelige og pompøse som mye annen ren synthmusikk med vers og refreng. Forskjellen med Alice In Videoland er deres tidligere nevnte energiske vokalbruk, samt et tempo som ligger langt høyere enn den gjengse mollstemte singalong. Instrumenteringen, eller kanskje snarere synthenes lyduttrykk, er i mange tilfeller langt tøffere og mer aggressive enn melodilinjene skulle tilsi, noe som gir låtmaterialet en råere vitalitet. En liten electro-liknende tøffing er låta Naked, som beveger seg i DAF og Green Velvets territorium, men der det maskulint brautende ganske vellykket byttes ut med Toril Lindqvists punkete jentevokal. Det er også gjort plass til noen roligere partier på plata som fungerer bedre enn de partiene der det heseblesende maset står i fokus. Melodiene på Panic og Red kommer godt til sin rett i forhold til den kanskje i overkant masete Dance With Me. Avslutningslåta Sweet Thing håper jeg skal være en morsom parodi på tyggegummi-eurotrance.

Maiden Voyage gir meg tivoliassosiasjoner. Det skaper en viss forventning, glede og spenning, før man ender opp svimmel og sliten. Fengende, moro og underholdende plate, men bør nytes i forsiktige porsjoner.