Stina Nordenstam
Goldfrapp

Smiling & Waving - Anja Garbarek (2001)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Dristig og viktig

Anja valser av gårde langs Garbareks vei. Ved siden av står vi og smiler og vinker, lett skjelvende.

Ta utgangspunkt i en typisk oppbygning av en poplåt, der vers/ vers/ refreng/ vers/ bro/ refreng/ refreng danner fundamentet for baksten. Bruk videre en norsk sangerinnes musikalske idé og harmoniske øre til å forme låt for låt, spe i med hennes myke og herlige stemme. Sett til heving i datamaskinen til en islandsk multimusiker og produsent, og vips så sitter man med en av høstens mest spennende plater.

Slik oppfatter i hvert fall jeg Anja Garbareks Briefly Shaking. Det er en stund siden sist vi hørte noe fra henne, og det har i hele tatt ikke vært stort hun har villet dele med oss - albumlista er ikke forferdelig lang. Men nå er hun her med nytt stoff, og Garbarek anno 2005 fremstår mer selvsikker enn noen gang. Låtene er mer definerte, arrangementene er råere, hun gjør seg rett og slett mer tilgjengelig.

For de som tidligere har slitt med å plassere henne i riktig bås, kan nå slå seg til ro med at hun med dette albumet sirlig kjøper seg plass i den største kategorien av dem alle: Pop. Ikke at det er den beste og mest konkrete betegnelsen på hva dette dreier seg om, men det er mer korrekt enn noen gang å kategorisere musikken hennes som akkurat pop.

Skjønt, selv om hun har gitt seg over til den forholdsvis altetende lytters preferanser, finnes det fremdeles mye kjøtt igjen på beinet for den som ønsker hennes mer særegne detaljer. Det er fortsatt flust av melodistemmer som danner et rimelig stort lydbilde man kan vandre i og lete etter nye elementer for hver gang man lytter. Og programmeringene er fortsatt gjeldende som krydder i tilværelsen. Og ja, hun synger fortsatt like vakkert og sjarmerende, bare så det var sagt.

Saken er at Briefly Shaking virker mye renere enn de foregående platene. Her er det ingen tvil om hva det er hun vil fortelle, og platen virker på mange måter mer ærlig. Og jeg vil tro at store deler av denne uttrykksforandringen skyldes en islending ved navn Gisli Kristjansson. Han er med på både produsering og arrangering, dessuten spiller han de aller fleste instrumenter man hører. Og sammen er de knall.

Et bevis på denne duoens eminente samarbeid og evne til å skape god musikk, er låta Shock Activities. Et særdeles godt stykke musikk er dette, hvor oppskriften på en god låt er fulgt til punkt og prikke. Det svingende verset avløses av et refreng det oser feelgood av, som igjen varieres med noe som må være tidenes råeste bro. Nærmest ihjelproduserte lydspor til tross; disse åtte taktene med walkingbass og rockabillyaktig tromming får enhver slapp nordmann til å hoppe i pur gledesrus over alle overraskelsene låta byr på.

I år som i 2001 og delvis i 1996 har Garbarek lånt strykehjelp fra England. London Session Orchestra gir det instrumentale en ekstra spennvidde, sammen med en kjempelang rekke av musikere som ikke spiller så mye, men nok til å bli nevnt i omslaget. Resultatet blir et mangfold man kanskje ikke tenker særlig over, men som bidrar til å løfte helhetsinntrykket noen hakk.

Men, dessverre, det finnes antydninger til negative sider ved denne utgivelsen også. På tross av sine spake førti minutter virker den faktisk litt lang, noe som gjør at spenningen dabber litt av mot slutten. Dette kan skyldes det veldig produserte lydbildet som gir et ganske massivt inntrykk. Alle melodilinjer og lyder virker veldig behandlet og til de grader tuklet med, hvilket betyr at Briefly Shaking er en vanvittig bra opplevelse på headset. Hvordan dette derimot vil høres ut live, er for meg et vanskelig og foreløpig ubesvart spørsmål.

Personlig vil jeg faktisk si at Briefly Shaking er et dristig prosjekt. Dristig i den forstand at musikken sjangler i grenseland mellom ren pop og smalere, mer alternative sjangre. Hvem som kjøper denne skiva skal jeg ikke si for sikkert, annet enn at den kan ha en forsonende effekt som grenser til diplomati. Her har man nemlig ei plate som kan nytes og gi musikalsk utbytte til personer som normalt sett har motstridende musikksmak.

Det er tilsynelatende delte meninger om hvorvidt Anja Garbarek er en god artist eller om hun ikke får til å nå helt opp. Jeg på min side står fast på at dette er en viktig utgivelse per dags dato. Briefly Shaking fungerer som et positivt alternativ for de fleste musikkinteresserte, og den som kun har hørt singelen Last Trick bør virkelig løpe ned på hjørnet og sikre seg et eksemplar, for dette albumet er så utrolig mye mer enn den låta.

Norge trenger denne skiva. Norden trenger denne skiva. Island har Björk, Sverige har Stina Nordenstam, vi har Anja Garbarek. Ikke verst, bare det.