Robert Wyatt
Kevin Ayers
Caravan

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Out Bloody Rageous!

Soft Machine sirkulerer til overflaten igjen med en utsøkt liveutgivelse fra The Paris Theatre i 1971. Selvfølgelig hentet fra BBCs radioarkiver.

For noen år siden snakket jeg med en venn i Scanpix som oppildnet kunne meddele at noen hadde vært i bildearkivet for å lete fram bilder fra Soft Machines besøk i Norge i 1970. Følgelig spekulerte vi i om en eller annen hadde planer om å slippe bandets konsert på Henie-Onstad Kunstsenter det året på plate. Siden har disse tankene sovnet hen, inntil dette albumet dukket opp. I innleggsheftet er det foto av Soft Machine avbildet foran et par boligblokker i forstads-Oslo. Så mye for drømmeriet om "Soft Machine Live at Henie-Onstad".

I realiteteten har vel aldri Soft Machine vært et undergrunnsband. Selv om de i ettertid, når det nå nærmer seg førti år siden de startet, på langt nær kan nyte den samme populære status som mange av sine kolleger fra 60-tallet. De kan antagelig takke trippene ut av den lette surrealismen, Canterbury-scenen og Swinging London, og inn i tidvis komplekse tolkninger av avantgardistisk jazz og progressiv rock i store formater for det.

Som på dette albumet: Soft Machine & Heavy Friends, BBC Live in Concert viser bandet i nærheten av sitt absolutte kreative høydepunkt, og i en overgangsfase. Trommeslager og vokalist Robert Wyatt var med på albumet Fourth i 1971 og denne konserten i The Paris Theatre i London i samme år, før han ble erstattet før innspillingen av Fifth. Med tanke på det det fantastiske Wyatt-eposet Moon In June fra Third (1970), er det litt trist å forestille seg hva Soft Machine kunne utrettet videre utover på 70-tallet med Wyatt som kreativ sparringpartner med Ratledge/Hopper/Dean. Wyatt har riktignok i stor grad kompensert med en rekke strålende album under eget navn siden.

Soft Machine gjorde konserter sammen med Pink Floyd, turnerte som support for Jimi Hendrix, og frekventerte populære scener i London i andre halvdel av 60-tallet. I det landskapet er utgivelsene Soft Machine Volume One (1968) og Volume Two (1969) relativt bemerkelsesverdige Dada-pop-aktige affærer. Soft Machine så Daevid Allen (senere Gong) forsvinne allerede før utgivelsen av One og Kevin Ayers mellom One og Two, før Hugh Hopper og Elton Dean etablerte seg som medlemmer i forkant av dobbeltalbumet Third. Og det er med Third bandet avanserer fra kortfattet surrealisme til lange improvisasjonsaktige komposisjoner.

Det er Elton Dean Quintet, med Ratledge på piano, som åpner dette albumet med Blind Badger. Senere er det Soft Machine-show, og foruten kjernemedlemmene Wyatt/Ratledge/Hopper/Dean finnes her en stor mengde musikere (heavy friends) som kommer og går ettersom konserten pågår. Hoveddelen er en medley som lener seg på repertoaret fra Third og Fourth. Dessverre er ingen Moon In June-referanser å spore, men derimot finnes Out Bloody Rageous fra Third, og Teeth og Kings and Queens fra Fourth i denne smeltedigelen på 32 minutter. Third er videre representert på dette opptaket gjennom sporet Slightly All The Time, og fra Two finnes 10:30 Returns To The Bedroom.

Det virtuose, varierte og oppfinnsomme trommespillet til Wyatt er ikke så markant som man kunne forvente med tanke på Moon In June. Det er mulig dette opptaket ikke yter lyden av Wyatts trommer full rettferdighet. Det er i stedet Mike Ratledge (keyboard) som preger konserten allerede fra Blind Badger. Ratledge er allestedsnærværende når han legger ornamenterende linjer, som en del av rytmeseksjonen eller som drivende i de hektiske støyimprovisatoriske partiene (tenk John Cale på Sister Ray) både som en del av Deans band og som Soft Machine.

Det store blåsertilfanget gir en ny identitet til låtmaterialet, og det funker stort sett bra siden Soft Machines låtmateriale og grooves er skreddersydde for en solist å jobbe over. Andre ganger blir det overkill av lyd og de sofistikerende trekkene ved låtene forsvinner i varierende grad. Sånn sett er Thirds lange låter for strukturerte å regne i forhold til hva som blir presentert her. Men det er slik det bør være; å planke spor fra album uten å bearbeide dem gjør fort en konsertsituasjon til en utholdenhetstest.

Dette opptaket er altså BBCs verk, og ble sendt ti dager etter konserten i mars 1971. Det er tilgjengeliggjort gjennom Hux Records som har spesialisert seg på å grave i (BBCs) arkiver, og Hux har kommet opp med mye Soft Machine-relatert musikk for de som ønsker seg mer av det. I den sammenheng vil jeg stille det åpne spørsmålet: Er det noen som sitter på et opptak av Soft Machine på Henie-Onstad Kunstsenter der ute?