Motorpsycho
Bob Mould

Creatures of the Underworld - Seid (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Progressivt og tungt.

Hardtslående og progressiv spacerock med gode låter. Debut fra fra Seid og Luftwaffel Records.

Among the Monster Flowers Again er debutalbumet til Seid. Det er også første utgivelse til det Trondheims-baserte selskapet Luftwaffel Records, som også har sluppet skiver fra The Reilly Express og Tremelo Wankers i løpet av 2002.

Foruten Silver Messenger 7" på 35g, har Seid deltatt på et par samleskiver fra Machine Machine Records og I Used To Fuck People Like You In Prison Records, begge gangene representert med låta Fire Song som også er på Among the Monster Flowers Again.

Det er altså den forløpige diskografien fra Seid, og allikevel har de i prog-/spacerock-miljøet blitt sett på som Norges store håp i dette landskapet. Om de håpefulle har fått oppfylt sine ønsker gjennom Seid er uvisst, sikkert er det at bandet gjør en del spillejobber både her hjemme og nedover i Europa.

Seid bærer en del elementer med seg som referer til kjente størrelser i prog, psykedelia og spacerock-familien. Albumets første spor, eller introduksjonslåta, The Monster Flowers bærer preg av det naive og sirkuslignende som preger den tidlige 70-talls produksjonen til tea-pot proggerne i Gong. Oppfølgeren Firesong, er en mer rett fram og tyngre rocker som tas til de store høydene med en virvelvind av en analog synthesizer. Den følges opp av Jellyfish, som også er hardtslående og tung, og som også inneholder en del interessante rytmeoverganger og basslinjer. Partier med orientalsk/folkinspirerte blåsere, akkompagnert av blant annet theremin, gjør denne godt arrangerte låta til en levende og variert opplevelse.

Among the Monster Flowers byr på et variert utvalg låter som minner om post-Barret Pink Floyd, Peter Gabriels Genesis og Bob Mould, Hawkwind og Gong. Det er ikke alle låtene som greier å holde på interessen, og albumet som helhet varierer i takt med låtene. Det tar seg imidlertid kraftig opp mot slutten gjennom Sleep, som er skivas beste spor. Den tilhører et mer klassisk rockbegrep som Motorpsycho i sin tid stod for, og har et episk tilsnitt som har preget det jeg oppfatter som de historisk sett største øyeblikkene i progressiv rock.

Det er vanskelig å sette Seid i en sammenheng med den kontemporære space/prog-scenen, men dette mannskapet på fem krydrer sitt debutalbum med et tungt, mangfoldig og organisk sound. Til tross for en relativt kort diskografi skinner det gjennom en målbevissthet i lydbildet, og bandet låter tight og erfarent. Alt tyder på at de er i stand til å gjennomføre sine musikalske ambisjoner. Når sant skal sies er de interessante låtsnekkere, og Seid utmerker seg i forhold en større underskog av norske rockeband gjennom sin psykedeliske og progressive tilnærming.