[capsule review in English available]

Astroburger
Television Personalities
The Beatles

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sukkertøy

Som lørdagsgodt, brus med sugerør, rosinboller, sjokoladekake og en liten porsjon syre.

The Tables er veteraner i den smalere delen av Oslos musikkverden. Til tross for mange år som band har plateproduksjonen og konsertvirksomheten vært ganske liten. Det siste har vel tatt seg betraktelig opp i de senere år, men dette er dessverre deres siste plate. Mangel på inspirasjon skal visstnok ha vært grunn til at vokalist Bartleby ikke orket mer. Nevermynd the Hillocks er spilt inn med de tre originalmedlemmene Bartleby, Robert Birdeye og Reg Trademark (et av Oslos beste artistnavn) i tillegg til noen bidrag fra senere besetninger (uten Trademark).

Har du et forhold til dette bandet fra før blir du neppe skuffet. Det låter faktisk en del bedre enn hva jeg kan huske tidligere utgivelser har gjort. Dette kan selvsagt skyldes stødigere produksjon, og de søte melodiene og det nesten naive soundet er selvsagt der fremdeles. Denne plata er noe av den behageligste poppen som har kommer ut så langt i år. The Tables fremstår fortsatt som de litt forsiktige fetterne til Astroburger.

Flere av låtene er små sukkersøte perler. Her og der har de lagt til små, skeive, Beatles-inspirerte koringer. Riktig så hyggelig har de klart å få det til! En personlig favorittlåt er avslutningen Chase the Rainbow som er en ordentlig pen sak som er god å høre når man føler seg litt tom eller engstelig, for eksempel før leggetid. Den varmer og kiler godt i øret.

(I Divorced a) Monster From Outer Space henviser til deres egen låt (I Married a) Monster From Outer Space. Rodney & John har vært innspilt og utgitt tidligere. Den nye versjonen, som er med her, låter definitivt mye bedre. Historien om de to okkupantene som ikke vil jobbe er lettbeint og morsom. Morsom er også Professor Branestawm's Pancake-Making Machine, som handler om pannekaker som er så gode at det er fint å være sulten.

Søtere og uskyldigere uttrykk skal man lete lenge etter i norsk undergrunn. The Tables er glade og lette i musikken, selv om tekstene ikke alltid bekrefter dette. Det er synd at farvel-plata deres nok er den beste i bandets karriere. Hadde de fortsatt i denne gata ville mulighetene for å nå et enda større publikum vært ganske store.