Lumsk
Storm

Voice of Wilderness - Korpiklaani (2005)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Finsk folketru

Finske 'yokels' har med tromme og jakter på skogens ånd.

Korpiklaani, eller Skogsklan som det betyr på norsk, har sitt utspring fra Finland. Vokalist, gitarist og Høvding i klanen, Jonne Järvelä, styrte tidligere sami-inspirerte Shaman, et band som i all hovedsak lot seg inspirere av den finske urbefolkningens kultur og musikk. Hans nye band Korpiklaani er ikke stort annerledes, men kanskje hakket mer metalorientert enn Shaman.

På samme måte som norske Gåte henter inspirasjon fra norsk folkemusikk, henter Korpiklaani mye inspirasjon fra finsk folkemusikk. De går heller ikke av veien for å bruke mer tradisjonelle nordiske instrumenter som fløyte, trekkspill og fioliner, i samspill med elektriske gitarer, bass med fuzz, og slagverk med doble basstrommer. Resultatet er folk-metal, med finske skoger og tjern som tema.

Låtmaterialet holder jevnt, høyt nivå, med det ovenfornevnte samspillet mellom folkemusikk og metal som basis for plata. De "metalliske" elementene i Korpiklaani legger grunnmuren i lydbildet, mens de tradisjonelle instrumentene sørger for melodier og stemninger. Bass- og trommeseksjonen holder et godt og variert tempo, og perkusjonist Ali Määttä gjør en grei jobb bak perkusjonssettet sitt, bestående av
shaman-tromme, pauker og triangler. Samspillet mellom de tradisjonelle metallriffene og de lekne folkelementene fungerer fint, det eneste som trekker litt ned er vokalarbeidet til formann Jonne. Han minner om en litt rusten James Hetfield anno 1988, og passer ikke helt til musikken, på enkelte partier. Men da naboen min Kenneth, som etterhvert har blitt fan av plata, spurte meg om hvordan jeg ville heller hatt vokalarbeidet, ble jeg svar skyldig. Så jeg velger heller å godkjenne Jonnes sangprakt, i mangel av gode alternativer.

Foreløpige favoritter på plata er Man Can Go Even Through the Grey Stone og Shaman Drum, begge med innslag av shaman-tromme og herlig arbeid av perkusjonist Ali. På andre spor, som Pellonpekko og Joukse Sina Humma, er folkemusikkvariabelen sterk. Sistnevnte er faktisk en slags coverlåt av en tradisjonell finsk låt, ikke ulikt hva norske Storm gjorde på utgivelsen Nordavind (1994). På God of Wind er metallfaktoren høy, og låten minner til tider om svensk dødsmetall, med kjappe, aggressive gitarriff og høyt tempo. Korpiklaani kunne riktignok ha spart seg de lange, litt kjedelige låtene som finnes ellers på plata; disse er nok mest interessante for finner med forhold til folkemusikken. For meg framtoner det seg som et soundtrack til en slags kjip, finsk Braveheart. Spor som With Trees og Mother Earth forsøker å mane fram en urtidstemning uten at jeg lar meg overbevise. Greit nok, vi befinner oss i Finland, men kun i en offentlig park, og alle "yokelse'ne" som danser ekstatisk til shaman-tromma har nyeste Nokia på innerlomma. Yokel betyr forøvrig "person som bor dypt inne i skogen"

Alt i alt en interessant utgivelse fra Finland, et land som etterhvert har fått flere og flere anerkjente navn innen metal. Bare for å nevne noen: Stratovarius, Nightwish, Children of Bodom, HIM, Finntroll, og nå altså: Korpiklaani.