The Velvet Underground
Sonic Youth
The Flaming Lips

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Folk-inspirerte rocketoner fra Glasgow

Det er skrevet mange sanger om kjærlighet og lykke, men i den virkelige verden er det hat som virkelig gjelder.

Med folk-inspirerte rocketoner rykker det nye albumet til The Delgados rett inn på listen blant spennende fullspillere for oss som liker å eksperimentere litt med musikken og grave litt dypere i den store musikalske bukselommen. Ikke bare på grunn av sine fantastiske og overdådige musikalske sekvenser med stryke-arrangementer som tar deg med storm og gir deg en mørk og stemningsfull opplevelse. Men også på grunn av den unike måten vokalistene Emma Pollock og Alun Woodward utfyller hverandre - en skal lete virkelig lenge etter en match for disse.

Den skotske kvartetten har tilholdssted i Glasgow og består i tillegg til nevnte Pollock og Woodward - som forøvrig også spiller gitar begge to - av bassist Stewart Henderson og trommis Paul Savage. For å skape det perfekte soundet leier bandet i tillegg inn en hel bråte med profesjonelle musikere når skivene skal tapes.

The Delgados har holdt sammen i ni år. I 95 startet de sitt eget plateselskap Chemikal Underground, som i sin fartstid har tatt skotske band som Mogwai og Arab Strap under sine vinger. Plateselskapet startet med å gi ut Delgados første singel Monica Webster/Brand New Car. Debutplata Domestiques kom i 96 og oppfølgeren Preleton i 98 tok et godt sprang framover med mer raffinert pop, strykere og drama. I 2000 kom albumet som skulle få Delgados til å spise kirsebær med de store: The Great Eastern ble sammen med skivene til Coldplay, Badly Drawn Boy og Richard Ashcroft nominert til The Mercury Music Prize 2000. Prisen er en av Englands mest prestisjetunge, og hedrer årets beste og mest nyskapende album. Mye av æren for nominasjonen får The Flaming Lips' produsent, Dave Fridmann, som mikset og produserte fullspilleren.

Hate er bandets fjerde plate og den første som ikke er utgitt på deres eget plateselskap. Det er skrevet enormt mange sanger om kjærlighet og lykke, men i den virkelige verden er det hat som virkelig gjelder. Intoleranse, anger, bekymringer, skandaler, vold og raseri. Det er nettopp dette Hate handler om. Men gleden over å utforske de mørke sider av livet gjør at musikken blir positiv likevel. Det er et kvelende mørkt stykke arbeid med historier om depressiv og Prozac-påvirket paranoia.

Mange vil mene at musikken er behagelig som bakgrunnsmusikk. Men potensialet er så enormt mye større dersom en lar seg hengi til stemningene som brer seg ut av høyttalerne og virkelig gir gjengen en sjanse. The Delgados unngår kjedelig musikk med deres dyktige bruk av strykere, fløyter, blåsere og av og til et kor. I tillegg har de Emma Pollock og Alun Woodward som "debatterer" vokalt som et gammelt ektepar. De bytter på å lede an, mens den andre synger med, enten via koring eller andrestemme - et meget bra variasjonsmoment som gir skiva den ekstra lille piffen. Det skal heller ikke stikkes under en stol at Dave Fridmann også gjør en meget habil produksjonsjobb.

Hate er fylt til randen av stemnings- og kvalitetsfulle låter. Fellesnevner for de fleste sangene er at de begynner meget rolig, er melankolske og tar seg opp etter hvert. Never Look At The Sun er et godt eksempel på dette. Den begynner veldig rolig med stemningsfull vokal fra Emma og en gitar. Etter hvert tar den seg opp med hele arsenalet. Sangen bare bygger og bygger seg opp og en får liksom aldri nok.

Coming In From The Cold er kanskje det sporet som fenger mest, og som uten problemer kunne ha gått rett inn på spillelista til en hvilken som helst radiostasjon her til lands. En meget særegen, men nydelig låt er Child Killers. Alun synger om hvor farlig det er å oppdra et barn uten kjærlighet og ømhet fordi det kan slå tilbake senere i livet. Dette er en typisk "fryse på ryggen" låt. Jeg vil også legge til Favours som et av favorittsporene på albumet.

Gjennombruddet til The Delgados bør ikke være langt unna. Når en oppdager den merkverdige rikheten og skjønnheten i melodiene deres, og deres mørke, kvasse tekster, vil en undre seg over hvordan en noen gang skal kunne klare å overleve uten dem.