Rickie Lee Jones

Why We Woo - EstherOrkester (2009)
The Harp & The Fuzzy Kazoo - EstherOrkester (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Vårløsning

Melankolien er fremtredende, tidvis sår, tidvis søt, og med en leken musikalitet som står godt til vårsola.

Ester Buchmann og hennes EstherOrkester har tidligere gitt ut to album i engelsk språkdrakt. Debuten Why We Woo kom i 2009, oppfølgeren The Harp and The Fuzzy Kazoo ble sluppet året etter. På det nye albumet er engelsken lagt i skuffa til fordel for norske tekster og trønderdialekt, noe som kler det vare, poetiske og lekne musikalske uttrykket, og samtidig fjerner det som måtte være av filter mellom sanger og lyttere. Musikalsk snakker vi om en fusjon mellom luftig visepop, dunkel folk og cinematiske landskap der strykere møter tangenter og elektronisk krydder, hele veien med den fløyelsmyke stemmen til Buchmann i front.

Tekstene er det bærer utrykket til Esther Buchmann og hennes lille orkester. Det er også de som får albumet til å funkle i nysgjerrig undring og en varm tilstedeværelse vi forså vidt har hørt tidligere også, men ikke så gjennomgående flott som her. Buchmann veksler mellom direkte meldinger og tekster med flere lag. Melankolien er fremtredende, tidvis sår, tidvis søt, og med en poetisk musikalitet som står godt til vårsola som får isen til å smelte og liv til å spire på ny.

Hei er en plate som på stille vis ikke akkurat skriker om oppmerksomhet. Albumet kan tilsynelatende virke beskjedent og tidvis også vimsete og søkende, men spiss ørene og lytt etter. Det er nemlig sjelden at de som skriker høyest har mest å melde, noe EstherOrkester er et godt eksempel på.

Albumet har noe umiddelbart over seg, samtidig som det vokser og avslører nye detaljer etter hver runde i spilleren. Og selv om det tekstlige innholdet tidvis er ganske tungt, er det noe fjærlett og levende over uttrykket, noe gjenført sympatisk og veldig fint. Sangene trer frem og maler bilder som stryker gjennom håret som varm fønvind på sin vei fra høyttalere til øreganger. Tematisk handler det om å være modig, om å danse hver dag, om å synge i alle trapper, om å våge å si hei til verden med et smil, og ikke minst handler det om å ikke gi opp, selv om man går på snørra.

"Vår, tralala vår, også i år", sang Lars Lillo Stenberg i front av deLillos på klassikeren Hjernen er Alene i 1989. En ultimat låt for årstiden, som i år har fått en konkurrent fra EstherOrkester. Vår, i Buchmanns univers, balanserer mellom naiv lykke og sår ettertenksomhet, og frembringer på en eller annen måte noe av den samme følelsen som deLillos klarte en liten evighet tilbake.

Andre sikre kort er melankolske Allting Blir Sang, fortryllende Modig og bursdagsfine Hurra, for å nevne noen av godbitene i en godtepose av et album

"Alle kan si hei, det er ekkelt hvis du ikke sier hei", synger Buchmann når skiva ebber ut med følelsen av en liten forelskelse. Perfekt for øret, perfekt for hjertet, perfekt for årstiden. Hei tilbake, og hurra for EstherOrkester.