GoGoGo Airheart
The Album Leaf

Animal Feelings - Rafter (2010)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

En underlig miks

Sprikende og variert fra Rafter. Tidvis underholdende, men også noe slitsomt...

Rafter Roberts trer ut av produsent- og reklamefilmskyggen og debuterer mot slutten av 2006 på egen hand som Rafter på Sufjan Stevens' plateselskap Asthmatic Kitty. Tidligere har han produsert skiver til artister som Castanets, Gogogo Airheart, Hot Snakes, Kill Me Tomorrow, nevnte Stevens, Black Heart Procession, Album Leaf og mange flere. Alle disse navnene kan også gi en idé om spekteret i musikken hans. Men vel så fortellende er kanskje referansepunktene Eric Satie og Ornette Coleman som han selv trekker frem. Det er i hvert fall ikke enkelt å høre at hans musikk har vært å høre i tv-reklamer både i forbindelse med OL og Superbowl!

Sangene på hans andre soloplate Music For Total Chickens preges av annerledes tidsstrukturer og søte strengeharmonier som bader i gitarfuzz og flerstemt kvinnelig vokal. Tidvis kan noen av lydbildene gi assosiasjoner til Deerhoofs egenartede uttrykk, men låtene her er aldri like catchy og drivende, likheten til Deerhoof finnes mer i form av klangflatene.

Men den sarte, evangeliske stemmeprakten og de søtladne harmoniene må hele tiden konkurrere med noiserock, gitarfeedback og intens, eksperimentell tromming som har mer til felles med Hella og Lightning Bolt. Rafter kan ikke holde seg tilbake for til enhver tid å forstyrre og bryte opp det musikalske utgangspunktet. Det gjør musikken interessant og annerledes, men også til en stiløvelse like mye som en inderlig musikalsk opplevelse. Tekstene på platen understreker for øvrig kynismen i hans egen hviskende vokal.

Jeg har ikke hørt en slik merksnodig blanding av spastisk rock og sjarmerende genuin popharmoni med strykere før. Music For Total Chickens er morsom og tidvis inspirerende lytting så lenge platen varer, men jeg må konkludere med at jeg tviler på at den vil bli plukket frem fra samlingen med veldig høy frekvens.