Encore - Eminem (2004)
Curtain Call: Greatest Hits - Eminem (2005)
Recovery - Eminem (2010)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Fem bortkastede år

Eminem har etter tretten år med samme formel forfalt til infantil medieklovn og forvokst drittunge.

Eminem er en splittet person, og har sitt alter ego Slim Shady som han selv dyrket frem. Shady er ment å være den ondsinnede, og Em selv er visstnok snillere. Denne personsplittelsen betyr også at Marshall Matters har to sider ved seg selv; den ene er hit-makeren, hvor han skaper de mest irriterende, gjenkjennelige og overspilte låtene. Den andre er mye bedre - det er når Eminem er seriøs han viser at han virkelig kan rappe.

Dessverre er det ikke den sistnevnte siden som kommer best frem på hans sjette studioalbum Relapse. Det kan virke som at han er mer opptatt av fange opp en ny armé til sin unge fanskare enn å lage musikk med talentet sitt. På Relapse langer han igjen ut obskure historier om seg selv, halve slekta og kjendisverden. Og alt ved Eminem er sytete.

Hele tiden er han ute etter å legge skylda på andre for sitt påstått miserable liv. Men etter å ha hørt fem skiver om forholdet mellom ham og moren har vi fattet poenget. Eminem derimot, gir seg ikke så lett. Her får moren også skylda for pillemisbruken, et misbruk som var sentralt for Mathers ganske lenge. Misbruket får god plass på platen, og understrekes på forsiden av omslaget, som er prydet med et portrett av Marshall, bygget opp av piller i en mosaikk. Skiva er også "skrevet ut" av Dr. Dre.

Det innebærer naturligvis at Dre tar stor del her, og han har produsert 19 av 20 låter/skits. De to var sammen i studio i hele seks måneder, men resultatet har blitt forutsigbart og kjedelig. En gang i tiden var det slik at Dr. Dres signatur var et kvalitetsstempel for produksjonen, men med tiden har den aldrende doktoren kjørt seg fullstendig fast. Her har funnet frem den gamle formelen sin, og latt det stå til. Et eksempel på dette er låta som lakk ut på nettet lenge før albumrelease, Crack A Bottle. Den fungerer kanskje bra for å skåle i øl til, samtidig som man nikker rolig på hodet, men jeg er helt sikker på at jeg har hørt denne før, og ikke bare en gang.

Relapse inneholder hele Eminem-oppskriften. Han forsøker å provosere, og lykkes sikkert i å gjøre det med en del folk på låta Insane, hvor temaet er incest. Dessverre skal man være ganske hårsår og naiv for å bli overrasket av slike krumspring fra denne artisten, og denne gangen er det i tillegg mer pinlig enn interessant når det blir dratt så langt. Eminem skriker etter mer oppmerksomhet, og får det, men fremgangsmetoden hans er også hans største musikalske utfordring.

For der Eminem på tidligere album har klart å balansere alter-egoene sine på en måte som gjorde at den var litt interessant for en større gruppe av lyttere, har han her forfalt til infantil medieklovn og forvokst drittunge. At Eminem faktisk har holdt det gående med den samme formelen i 13 år er direkte skremmende, og sier en del om hvor gjennomsiktig popbransjen iblant kan være.

Relapse funker muligens greit for hardbarka fans og nye lyttere som syntes det er tøft å høre drøye historier, men for oss andre har den en gang så begavede rapperen dessverre ikke produsert frem mye materiale å skryte av denne gangen.

The Mormones - Guide To Good And Evil

(Trust Me)

Opplandsk minimalisme som burde åpne for internasjonal anerkjennelse.