Olav H. Hauge

Mitt Hjerte (Dikt av Jens Bjørneboe) - Finn Coren (2011)
På Jorden Et Sted – utvalgte norske dikt - Finn Coren (2015)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Omfangrikt, men ujvent

Finn Corens plate krever en dedikert lytter, og tegner et delvis mystisk bilde av dikteren Olav H. Hauge.

Finn Corens verk tegner et delvis mystisk bilde av Hauge, slik vi også møter forfatteren i Morten Krogvolds omslagsfoto. Stilistisk sett kunne dette bildet nærmest vært hentet fra en Werner Herzog-film, om en slik film om Hauge fantes. Det er et skikkelig omfangsrikt prosjekt Coren står bak. Han er innom over 30 av mesterens dikt, hentet fra hele forfatterskapet. Uttrykksmessig er det et stort spenn: Ganske heftige og pågående rockelåter (med deilige og crispy gitarriff), glatte popsanger, rolige, skjøre viser og mer eksperimentell tonesetting av det som nærmer seg ren opplesning.

De musikalske referansene går altså i mange retninger: David Bowie er en åpenbar og påfallende tydelig inspirasjon, hør bare på åpningssangen Det Er Den Draumen. Anne Grete Preus er også til stede i flere av poplåtene, mens Pink Floyd lurer i bakgrunnen, under energiske gitarpartier og arrangementer. Coren har en intens stemme og en god evne til å variere, men det er når han roer det hele ned at han kommer virkelig i dialog med tekstene, som i den vakre sangen Kirsebærtreet, en rolig ballade med piano og strykere. Diktet er fra Hauges debutsamling, og det er ekstra fint at Coren lykkes så godt med å montere et dikt fra denne boken inn i et musikalsk uttrykk som fungerer i dag. Låten er langsom, har mye luft og diktet løftes frem. Noe av poenget med å gi poetiske tekster musikalsk følge er vel å oppnå et resultat som fremhever tekstene og ikke pakker dem inn og gjør dem usynlige.

Hvorfor han derfor har tatt med pregløse innspillinger som Song, Trø Lett På Hjarta Mitt og Din Veg synes jeg er merkelig. Dette er gode, viktige Hauge-dikt, men Coren klarer ikke å balansere ord mot musikk på disse sporene. Etter min smak er det for mange slike pregløse låter på denne utgivelsen. Det er de direkte, nedstrippede, krafsende, konfronterende og mer utfordrende komposisjonene som viser hvor god låtskriver og poesitolker Finn Coren kan være. Stykker som ligner på radiovennlig pop, faller igjennom. Hør for eksempel på Det Er Kaldt i Store Hus - en mørk, desperat låt hvor den langsomme stemmebruken er briljant. En annen låt som peker seg ut er Eg Stend Her No. Den har Corens signatur, er gjennomkomponert og fungerer både som rockelåt og musikalsk adaptasjon av Hauges dikt. Innimellom slipper han også Hauges egne opplesninger til, mikset sammen med egen musikk og stemme. Hauge dukker opp som en besøkende fra et sted langveisfra, som bare er innom for å komme med en liten introduksjon eller avslutning, som om han overvåker det hele eller er der inne i låtene. Og det er han jo.

Coren har ikke bare tatt med de opplagte diktene, som Det Er Den Draumen og Under Bergfallet. Han tolker også mindre siterte tekster, som Paul Celan og Eg Stoggar Under Den Gamle Eiki Ein Regnvêrsdag. Til og med Hauges oversettelser av andre forfattere er med, for eksempel Paul Celans Dødsfuge. Den raske, pågående opplesningen av dette diktet, med resitasjon av originalversjonen montert inn i bakgrunnen, er overveldende godt gjennomført.

Finn Coren krever en dedikert og fokusert lytter, som bruker mye tid på å tilegne seg verket. Selv om materialet er ujevnt, er det noe tiltalende med et så omfangsrikt prosjekt. Det tar tid å få oversikt og du oppdager stadig nye kvaliteter ved innspillingene. Derfor kan jeg godta noen markante feilskjær. Samleplaten For Du Skin Ikkje For Deg Sjølv er også ujevn, men den er mindre pretensiøs og betraktelig mer leken enn Corens verk. Slik fanger de to prosjektene ulike stemninger hos Hauge, til og med i samme tekst, for flere av diktene, f.eks. Det Er Den Draumen, finnes på begge platene. Den ene versjonen er ikke nødvendigvis riktigere enn den andre, for det er nettopp det rikholdige, tvetydigheten og dybden i Hauges poesi som er utgangspunktet for at tekstene hans får så mye oppmerksomhet.

Denne omtalen er hentet fra den lengre teksten En Litterær Shoegazer & Family, der Wabø tar for seg Corens I Draumar Fær Du og samleplaten For Du Skin Ikkje For Deg Sjølv - begge tolkninger av Olav H. Hauges dikt. Artikkelen kan leses i sin helhet her.