Anders Wyller
Crowded House
Even Johansen

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Et stykke på vei, men det er langt igjen

Et debutalbum på det greie, men Odd kunne gjerne tøyet grensene mer.

Odd tar musikken sin seriøst. Og for oss andre som tar musikk seriøst, er DET det minste man bør forlange fra en musiker. Det er ikke tvil om at Odd Einar Nordheim har jobbet lenge og godt med produktet sitt. Produksjonen er silkemyk, og Odd synger som en godt vant sangfugl på en vakker vårdag.

Men så som med kvitringen utenfor vinduet, er det med Odd. Det er en egen stemning i selve lydbildet, men melodien er ikke noe man bærer med seg resten av dagen for å nynne på. Låtene er rolige og romantiske, men setter seg ikke på trommehinna. De passerer stille forbi, man venner seg til dem og glemmer å lytte. En coverlåt har fått plass, signert Neil Finn, uten at dette er av betydning for plata som helhet. Her klarer Odd seg vel så godt sjøl…

Et par, tre av låtene skiller seg ut, og det er de som gir litt mer trøkk. Vokalen blir fort litt for polert og kjedelig når arrangementene bak har en tendens til å bli noe anonyme. Odd har fin stemme, men han trenger låter som ikke plasserer ham så polarisert i retning P4-kategorien. Radiospilte Heroine er et godt eksempel på at han kan klare å unngå nettopp det, Stay er et annet. Tekstene handler mye om smerte og lengsel, og det er mye brudden kjærlighet det er snakk om. Stilmessig er dette lett pop, med et snev av country og litt oppfuzzete innslag. På neste album, som helt sikkert kommer, tipses det herved om å våge litt mer. For "Mind Your Head" har blitt til veldig vennlig og ufarlig ørelyd som ikke når helt ut - det vil si ut over singlene som på sitt vis demonstrerer at Odd er en musiker som absolutt kan få det til å fungere.