cover

Feel It Break

Austra

CD (2011) - Domino / Playground

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Elektronika / Goth

Spor:
Darken Her Horse
Lose It
The Future
The Beat And The Pulse
Spellwork
The Choke
Hate Crime
The Villain
Shoot The Water
The Noise
The Beast

Referanser:
The Knife
Zola Jesus
Kate Bush
Siouxsie & The Banshees

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Tyggisgothpop

Feelt It Break gir hyggelig gjensyn med 80-tallets goth med en god dose av kontemporær synthpop.

Helt siden den sensuelle musikkvideoen til singelen The Beat And The Pulse dukket opp på nettet, desember i fjor, har forventningene til Austras debutalbum vært relativt høye. I begynnelsen av videoen ligner det først på en undertøysreklame, med vakre lettkledde damer, som danser forførende rundt i dunkel belysning. Ettersom musikken kommer ordentlig i gang dukker det plutselig opp en rekke overraskende elementer hos danserne, som endrer på stemningen. De har svømmehud mellom fingrene, haler og delvis skjellete hud. Den lumske musikken iscenesetter det hele ypperlig med en seig The Knife-aktig synth og Stelmanis' teatralske vokal. Både det visuelle og lydmessige i videoen er representativt for hva Feel It Break har å by på.

Både The Beat And The Pulse og de resterende låtene på albumet er godt plassert i et gotisk landskap, i samme gate som Zola Jesus. En essensiell ulikhet mellom Zola Jesus og Austra er at sistnevnte har en rytme og tyngde på låtene som nesten gjør dem dansevennlige. Vi kommer nok sannsynligvis ikke til å høre Austra bli spilt ute på klubb, med mindre det er snakk om en god remix. Oppbygningen av låtene er i et tilgjengelig popformat, som ikke er ment i negativt forstand, som gjør dem tidvis utrolig fengende. Stelmanis stødige vokal blander seg fint inn i de stort sett synth-baserte låtene, i en symbiotisk masse. Den strekker seg både imponerende høyt og lavt, men vet å ikke overgå det instrumentale, i likhet med Susanne Sundfør, som Stelmanis tidvis kan minne om.

Første halvdel av albumet fremstår som den sterkeste. Disse låtene tar den tiden de trenger på å bygge opp til riktig stemning, og selv om de har et repeterende mønster holder de så absolutt løpet ut. Siste halvdel har et mer balladepreg som virker noe blekere i kontrast til første halvdel. Heldigvis fåt hele albumet en verdig avsluttning med The Beast hvor Stelmanis svøper lytteren inn i fløyel og tar oss med tilbake til virkeligheten.

Ikke bare musikalsk har Austra planta beina i gothen, også tekstene beveger seg, naturlig nok, i et dunkelt landskap. Ordene darkness og the dark går igjen i flere av tekstene og setter bokstavelig talt ord på musikken. Heldigvis går aldri Stelmanis og resten av bandet seg vill i mørket. Låtene har variasjon, men springer alle ut i fra samme frø. Dette blir svært åpenbart etter første gjennomlytting av albumet, og selv om det er med på å danne et helhetlig bilde av albumet, kunne variasjonene vært større, og låtene fått enda mer personlighet. Feel It Break har forøvrig blitt nominert til Polaris Music Priza, og hvorvidt Austra går av med seieren eller ikke blir det spennende å følge deres vei videre, uavhengig om de går i en lysere eller mørkere musikalsk retning.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Harmonica Sam - Rocker No.1

(Enviken)

Denne utgivelsen er i all enkelhet fullkommen. Disse unge karene har skapt ei plate som kunne vært solgt i stedet for Viagra på apoteket.

Flere:

Geoff Berner - Whiskey Rabbi
The Orb - Bicycles & Tricycles