Fraternité de la grande Lumière
The Liberation of Destiny
Sonnenuntergang im Weltraum

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Red Music Diabolos

Gjør deg klar til årets innidegsjælopplevelse fra Solefald.

"In Harmonia Universali is easily Solefald's most monumental album to date" står det på baksiden av promoen, og det stemmer. Solefald er tilbake med sin fjerde fullengder, og sin andre på Century Media. Det å skulle forklare Solefald for en utenforstående kan være en ganske utakknemmelig affære, da den man forklarer til som oftest blir sittende igjen som et spørsmålstegn. Solefald har gått, og kommer alltid til å gå sine egne musikalske veier, noe som har resultert i mye pepper og en stadig voksende fan-skare.

Solefald har helt siden debuten i 1997 vært prima leverandør av rød, avantgardisk sjefs-metal, bandet har selv karakterisert musikken sin som rød musikk med sorte kanter. Det er nemlig ikke å skyve under en stol at de har sitt utspring i blackmetallen; en referanse som blir mindre og mindre for hver utgivelse. På In Harmonia Universali har gutta blant annet fått hjelp av et mannskor, en saksofonist og en genuin Hammond B3, noe som bare forsterker egenarten. Også det å synge på flere språk har lenge vært et av Solefalds varemerker. På In Harmonia Universali får vi servert låter på norsk, tysk, fransk, og selvfølgelig engelsk.

Produksjonen på In Harmonia Universali er mye klarere enn på noen av forgjengerne. Kanskje dette kan bidra med å gjøre Solefald mer tilgjengelig for større publikumsmasser? Dette vel 60 minutter lange verket starter med den praktfulle Nutrisco et Extinguo. Låta setter standarden for resten av skiva, med Cornelius’ monotone og lidende "snakking" og Lazares nydelige vokalpartier og arrangementer som kan redekorere en hvilken som helst stue i løpet av en låt. Har man hørt Solefald før, vet man hva man får! Videre følger låta som Century Media slapp som en teaser på albumet; Mont Blanc Providence Crow, en av skivas absolutte höydare. Det er en låt med litt flere elementer av god gammel heavy metal, pent pakket inn i Solefald-soundet.

Solefald har alltid levert tekster som man sjelden finner maken til i metal-sjangeren. Som Lazare selv sier i et intervju med heavymetal.no: "Tekstene er viktige for Solefald. Vi vil utfordre deg, engasjere deg og provosere deg - på samme måte som vi gjør det med musikken. Vi håper vi kan vise folk at man ikke behøver å skrive om død, fordervelse, satan og Tolkien selv om man spiller metall-relatert musikk, og så tror vi med hånden på hjertet at det finnes mange i vårt publikum som er oppriktig interessert i litteratur, filosofi, historie, mytologi og urbanitet." Dette er et særtrekk som kommer godt frem i Buy My Sperm, en ganske så koselig affere som tar for seg problematikken og farene med å kunne bruke sæd-banker for å avle frem superbarn: "The a-bomb was a product of excellent sperm - next genocide courtesy of my firm."

In Harmonia Universali er en plate jeg vil anbefale alle med litt fuzz i kroppen å gi en sjanse. Det skulle ikke forbause meg om den vil bli husket når metal-journalistene skal oppsummere de beste skivene i det herrens år 2003. In Harmonia Universali fyker til topps som min personlige Solefald-favoritt, selv om en nyinnspilling av Neonism sikkert hadde toppet denne.