Belle & Sebastian
The Cardigans
Sheryl Crow

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Pur popkunst

Nå kan våren bare komme: Marit Larsen har solodebutert.

Noen plater gjør meg bare glad. Når jeg hører dem skinner solen litt sterkere, maten smaker bedre og folk virker hyggeligere. Som oftest er det pop-plater som har en slik virkning på meg. Det er noe utrolig vakkert over det, at det dypeste og vanskeligste i livet - kjærlighetssorg, sjalusi, tap, smerte og alt det der - kan forvandles til glade, vennlige, morsomme popsanger på tre minutter. Popen tar innersvingen på livet:
Popmusikk - livssmerte: 1 - 0!

Marit Larsens solodebut Under the Surface er en slik plate. Marit Larsen, den tidligere M2M-jenta, har levd et helt liv i rampelyset. Jeg antar at det ikke bare er enkelt. Ting går fort, kanskje for fort, man rekker ikke å slå seg til ro, og plutselig - som da M2M ble oppløst - står du på bar bakke. Jeg kjenner ikke Marit Larsen. Men ut fra det hun forteller gjennom sangene på platen får jeg inntrykk av at det ikke bare har vært lett å være Marit Larsen. Men - og det er et viktig men: Resultatet har ikke blitt en trist plate. Mange kvinnelige låtskrivere synger om problemene sine på en innadvendt og resignert måte. Det gjør ikke Marit Larsen. Hun tar heller innersvingen på det vonde. Det gjør hun ved å skrive glade, fengende og vakre popsanger, der gleden og håpet om noe bedre stadig bryter gjennom.

Dels merker vi det på tekstene. De graver seg ikke ned i det som er vanskelig. Larsen beskriver vanskelighetene, men peker samtidig utover - på løsninger, på utveier. Men viktigere er det at musikken er gladpop i aller beste forstand: Dette er bare så lett, så lekent, så kjapt, at det er umulig å høre på det uten å la seg rive med! Melodiene er dynamiske og varierte, lydbildet er spennende og utforskende, men samtidig helt riktig anno 2006. Kanskje kan vi kalle Marit Larsen en singer/songwriter. Hun skriver sangene sine selv, synger og spiller gitar, og er hele tiden personlig tilstede i det hun gjør. Likevel blir en slik etikett helt feil. For her befinner vi oss langt fra Joni Mitchells dvelende og sjelegranskende musikk. Heller blir vi invitert inn i landskapet til popmestere som Belle & Sebastian, Beach Boys eller Cardigans.

Som disse lager Marit Larsen popkunst. Dét er noe helt annet enn kunstpop: Popmusikk som forsøker å være mer enn pop, som forsøker å være kunst og dermed ender opp som noe halvbra midt i mellom... Popkunstneren Marit Larsen har forstått at det er mer enn nok å lage pop - glad pop, enkel pop, fengende pop. Det har gått noen år siden hun holdt på i M2M. Så la oss da hilse henne i fellesskap: Velkommen tilbake!