Take It To The Hit

DNA
Sonic Youth

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Forfriskende

En herlig pulserende og ikke minst livsfrisk lydverden.

Kim Gordon har flere soloprosjekter bak seg, men få er så unike og utsøkt støyende som det prosjekt som ble utgitt som femte album i SYR-serien. Sammen med Ikue Mori, tidligere trommeslager i New York-bandet DNA, og den platespillertrakterende DJ Olive ga Kim Gordon i 2000 ut Olive's Horn. Ikue Mori, som senere ble lidenskapelig opptatt av trommemaskinens muligheter, får på dette albumet tydelig frem hva hun har opparbeidet av fiffige tricks. Sammen med DJ Olives ofte overdrevent detaljrike rom - fullstendig besatt av eksotiske lyder og underfundige klanger - skaper de en herlig pulserende og ikke minst livsfrisk lydverden som Kim Gordon improviserer over med både gitar og stemme. Trass i det for noen kanskje litt masete lydbildet, med altfor mange rytmer og klanger å forholde seg til, er albumet ganske tilgjengelig. Det står i kontrast til for eksempel Invito Al Cielo og Goodbye 20 Century som er mye mer energisk og pågående, og Olive's Horn har lite til felles med den lydverden som disse albumene ofte utånder.

På Fried Mushroom, som den japanske tittelen er oversatt til, og på We Are The Princesses er lydkildene i enkelte partier mer ambiente og melodiøse i formen, og bringer et element av behag og ro inn i de intense kaskadene av ny og hissig lyd. Disse øyeblikk, få som de er, fungerer godt og danner en behagelig kontrast til de lag på lag med detaljer som hele tiden er til stede. What Do You Want? (Kim) er det sporet som mest ligner på Sonic Youth. Et spor som i rolig tempo gynger av gårde på snille gitarpartier og ikke fullt så snille bakgrunnslyder, og som midtveis punkteres av Kim Gordons lyse og intense skrik - ikke helt ulikt det Coco Hayley Gordon Moore frembringer på Goodbye 20Century. Take It to The Hits støyende gitarer og fritthoppende lydpartikler avslutter et lekent og virilt album som er det siste i en serie på fem som hittil har kommet fra Sonic Youth Records.

Alle de fem albumene i serien, designet av Chris Habib, er i forskjellige farger, alle har unike språk, hvert album er utstyrt med et optisk iøynefallende mønster av og til kombinert med tekst (som i Goodbye 20th Century) eller bilde (som i Olive's Horn), og hver utgivelse (cd-utgivelsene) er i digi-pack format.

Secret Chiefs 3 - Traditionalists – Le Mani Destre Recise Degli Ultimi Uomini

(Mimicry)

Lyden av fortvilelsens, tungetalens og galskapens demoniske skrik, toner av smerte, lidelse og blodtørst.