Nas
Ghostface Killah
The Game

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fullbyrdelsen

Forventningene er store, gjestelisten lang, og ambisjonene skyhøye da Raekwon slipper oppfølgeren til et av hip hop-historiens viktigste album.

Da Raekwon spilte på John Dee i 2006 fremførte han i hovedsak det klassiske materialet fra Only Built 4 Cuban Linx. Men under overflaten hvilte hele tiden nytt materiale som Raekwon presenterte med stor iver for publikum. Oppfølgerplaten til mesterverket fra 1995 har vært i produksjon i over 4 år, og har av Raekwon lenge vært annonsert som kronen på verket i en karriere som i beste fall kan kalles ustabil.

21 spor har det blitt plass til på dette albumet, og det er sannsynligvis ikke en gang halvparten av alt materialet som har blitt spilt inn. På samme måte som andre myteomspunnede innspillinger som Brian Wilsons Smile eller Dr. Dre's Detox, har Raekwon tilknyttet seg de beste og mest relevante folkene til å trekke i land produksjonen, og en rask titt i bookleten gir et så imponerende inntrykk av kvalitet, at det nesten virker for godt til å være sant.

Platen blir derfor nesten et paradoks i sammenlikning med originalen, som var undergrunn og lavbudsjett fra start til ende. Only Built 4 Cuban Linx var alt det Wu-Tang Clan handlet om i 1995; gatehistorier, trashkultur og sinnssyke rapbidrag. Wu-Tang Clan var et manifest, en underdog og for mange faktisk en livsstil. I 2009 har dette gitt kollektivet et navn som kanskje det største og mest relevante rapkollektiv i verden, og naturligvis vil alle hjelpe til når Raekwon the Chef skal legge kronen på verket.

Denne platen har derfor alt man ønske seg av bidragsytere både foran og bak mic'en. Raekwons tålmodige men kravstore forventninger til hva dette skulle bli, har gjort at platen med årene har gått fra label til label. Her er spor som rapperen spilte inn i perioden han var signet til Dr. Dre's Aftermath. Låter som ble unnfanget mens Busta Rhymes fremdeles var aktuell som executive producer, og ikke minst nyere materiale innspilt sammen med Stones Throw-relaterte J-Dilla. Raekwon har forsøkt å sy alt dette sammen til ett, men selv om den imponerende rekken av produsenter har forsøkt å legge seg så tett som mulig opp til Raekwons sound, så blir helhetsinntrykket her ganske så rotete.

Noen skivebommer er det også tatt med, blant annet Black Mozart (som misbruker Ninó Rotas Gudfaren-sample), Surgical Gloves (som er direkte kjedelig) og avskjedslåten Kiss The Ring som faktisk bruker et sample av Elton John(!). We Will Rob You er et decent forsøk på å forene old-school og mid-school raphistorie på plate, hvor Slick Rick og Masta Killah dukker opp, men det feilslåtte bruken av Queen-samplet We Will Rock You er så komisk dårlig timet at det hele bare blir flaut.

RZA og GZA trekker naturligvis i en del tråder her, både som rappere og produsenter under egne navn og psuedonymer. Men fraværet av RZA's dominerende hånd over produktet er påfallende. Der produsentlegenden pøste ut skits og samples fra glemte asiatiske martial arts og animé-filmer på originalen, er denne praktisk talt fri for skits, og her virker det nesten som at han har fått jobben med å rydde opp etter alle andre har gått hjem. RZA's fantastiske evne til å forbinde populærkultur med trash var et av Wu's sterkeste våpen, og selv om oppfølgeren ikke behøver å være en konseptplate på samme nivå som klassikeren, er det nettopp gjennomføringen som skiller de to utgivelsene fra hverandre kvalitetsmessig.

Only Built 4 Cuban Linx Pt.2 slippes tett opptil Jay-Zs relaterte prosjekt; fullbyrdelsen av trilogien The Blueprint. Albumene som brakte Jigga status som verdens dyktigste rapper. Raekwon på sin side har lang vei igjen før noen vil anerkjenne ham som en fantastisk soloartist, og han vet det. Han er og har alltid vært best når han slippes til som gjest på andres plater.

Dette albumet bærer preg av hip hop-kokkens stormannsgalskap, overambisjoner og mangel på dømmekraft. Det er på ingen måte noe dårlig hiphop-album, tvert imot så hadde det med strengere krav til selektivitet vært et av årets beste. Men slik disse 21 sporene løst etterfølger hverandre når den endelige utgivelsen ligger foran meg i 2009, forteller den mer om hva alt kunne ha blitt enn hva det faktisk ble.

Synd, for på sitt beste er Pt.2 hip hop-historie på litt over en time, og den mestrer å påkalle seg ånden fra de umiddelbare klassikerene til Wu-Tang kollektivets medlemmer. Eller som gjesteartist Jadakiss sier det på det eminente sporet Broken Safety:

"Fuck saving hiphop, we're bringing the streets back."