Wolfsbane
Iron Maiden
Sodom

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Rett fra leveren

Ingen store feilskjær fra Blaze på sitt tredje forsøk, men det er likevel langt mellom godbitene.

Som bandnavnet Blaze langt på vei antyder er frontfiguren i dette bandet Blaze Bayley. Bayley startet sin musikalske karriere i Wolfsbane, hvor han var med på fire album. De fleste forbinder nok imidlertid Bayley med hans tid som Iron Maiden-vokalist på slutten av 90-tallet, hvor han rakk å være med på to skiver før Bruce Dickinson tok over mikrofonen igjen. Etter Baileys relativt korte karriere i Iron Maiden bestemte han seg for å starte sitt eget band, og Blaze kom i 1999 ut med albumet Silicon Messiah, som tre år senere ble fulgt opp av Tenth Dimension. Med Blood And Belief gir de nå ut sitt tredje studioalbum.

Etter utgivelsen av Tenth Dimension har Bayley slitt med alkoholproblemer, og Blood And Belief står igjen som et resultat av nærmere to år med depresjoner og problemer. Dette har satt sine spor på dette albumet, hvor samtlige låter kan knyttes opp mot Bayleys vanskelige tid. Med låttitler som Tearing Myself To Pieces og Hollow Head framstår Blood And Belief i aller høyeste grad som en intim og personlig skive. Alkoholproblemer og depresjoner har gitt oss mange mesterverk tidligere (et lovende utgangspunkt med andre ord), men musikken (eller tekstene for den saks skyld) holder dessverre ikke mål sammenlignet med tidligere mesterverk. Det hadde jeg da ærlig talt ikke regnet med heller, men det betyr på ingen måte at Blood And Belief er et makkverk.

Selv om tekstene er en smule dystrere denne gangen låter Blaze omtrent som de har gjort på de to foregående albumene - en moderne utgave av tradisjonell britisk heavy metal. Fengende refrenger er en gjenganger i mange av låtene. Blaze imponerer også til en viss grad med variasjon i låtene. Her går det fra raske gitardrevne sanger som Hollow Head og Will To Win og til mer melodiøse låter som Regret. Blood And Belief er absolutt ingen dårlig skive. Jeg vil gå så langt som å påstå at det ikke er noen direkte dårlige låter på dette albumet. Likevel savner jeg litt mer originalitet og kreativitet i låtene. De kjører seg ofte fast i litt for standardiserte låtstrukturer, og det hele kan fort bli litt kjedelig i lengden. To låter hever seg fra resten av albumet; tittelsporet med sitt fengende refreng og sine drivende gode riff, samt det rolige sistesporet Soundtrack Of My Life som runder av albumet på en fortreffelig måte.

Jeg tror ikke Blood And Belief vil skuffe fansen, men det vil nok heller ikke skaffe Blaze så mange nye tilhengere. De som opparbeidet seg et hatforhold til Blaze Bayley under hans tid i Maiden kan dermed trygt styre unna uten å være redd for å ha gått glipp av noe.

Haust - Powers Of Horror

(Fysisk Format)

Jeg vet ikke hvem som stjal kosebamsene til denne gjengen da de var små, men frustrasjonen det ledet til gjør at de fortjener medaljer.