Riding On The Wind

Black Sabbath
Iron Maiden

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Et morsomt tilbakeblikk

Killing Machine er fra 1978, den gang bandet var på vei opp til de store gutta.

Columbia har den senere tiden utgitt 12 gamle Judas Priest album i remastret utgave med bonuslåter. Killing Machine er fra den perioden i bandets historie hvor de var i ferd med å bygge seg opp til sin status det følgende tiåret, som et av verdens største metalband. Sammen med blant andre Iron Maiden var på de på 80-tallet et av Europas mest populære tyngre rockeband. Og i likhet med Maiden spillte de hemningsløst på de virkemidler, myter og klisjeer heavy metal fører med seg.

Selv om Killing Machine ikke er blant metallens klassikere finner man her velkjente Judas Priest-favoritter som Hell Bent For Leather, Take On The World og Fleetwood Mac-coveren The Green Manalishi. Noe av Priests varemerke, ved siden av Rob Halfords stemme og skinncap, er bruken av to lead-gitarister. Dette delte de for øvrig med flere av sine samtidige (tidligere nevnte Iron Maiden og periodevis Thin Lizzy). Riff og soloer er som tatt fra genrens håndbok, om noe slik finnes.

Noe av det spesielle med denne skiva, særlig for bandet selv og deres svorne fans, er at den inneholder bandets to første singelhits. Størst var Take On The World som endte på fjortende plass på de britiske hitlistene. Militant marsjrock som det med 24 års avstand må være lov å smile litt av, kanskje til og med mye. Tross er Judas Priest et resultat av den tid de slo igjennom i, akkurat som dagens store rockeband er det. Den andre hiten var den svulstige powerballaden Evening Star, som riktignok havnet et stykke lenger ned på listene.

Best sitter de råeste rockelåtene. Delivering The Goods setter en standard som ikke holdes hele veien. Det hyggeligste gjenhøret er Hell Bent For Leather, som i mine øyne er en klassisk Priest-låt. Mindre interessant er den andre powerballaden Before The Dawn. Denne gir meg kun ubehagelige Scorpions-assosiasjoner.

Bonuslåtene på Killing Machine er fra den samme perioden av deres karriere. Fight For Your Life, en tidligere forkastet låt, er et ganske ordinært studiospor som godt kunne ha tilhørt den opprinnelige LPen. Deler av låten ble visstnok brukt i Rock Hard Ride Free fra Defenders Of The Faith (1984). Riding On The Wind er tatt opp live, uten at det er opplyst hvor eller når. Låta dukka i alle fall opp i studioversjon på Screaming For Vengeance (1982).

Selv om Judas Priest ønsker å være tøffe både i tekster og musikk sliter de litt med troverdigheten på denne plata. Mye av dette er nesten pop-metal, likevel er det lett å gjenkjenne bandet. Jeg kan ikke påstå at Killing Machine har tålt tidens tann kjempegodt, men det er et morsomt tilbakeblikk på en tid hvor dette nesten var det tøffeste man kunne få tak i. Judas Priest selv har både vært hardere og bedre enn dette. Men hyggelig mimring, til den gangen rockens idealer var noe annerledes, er det.