Original Silence

Sonic Youth

You Liked Me Five Minutes Ago - Fire! (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Enda suprere

Den svenske trioen Fire! var en supergruppe forrige gang vi hørte fra dem, og har ikke blitt noe mindre supre med universalgeni Jim O'Rourke med på l

Mats Gustafsson, mannen som svært fortjent fikk Nordisk råds musikkpris nå i vår, har spilt sammen med Jim O'Rourke ved flere anledninger tidligere, blant annet i Diskaholics Anonymous Trio og i Original Silence. Mange vil også med glede huske Gustafssons gjesteopptreden under Sonic Youths konsert på Øya for noen år siden - Expressway To Yr Skull freaket ekstra langt ut i atmosfæren med Gustafssons saksonbrøl som støttende jetmotor.

Unreleased? er er spilt inn i Tokyo, der O'Rourke har bodd og arbeidet de siste årene. På mange måter er plata en naturlig oppfølger til You Liked Me Five Minutes Ago - Fire! spiller fremdeles groovebasert frijazz med røtter i krautrock og 70-talls Miles Davis. Låtene får bygge seg opp og frem, sakte og målbevisst. Innimellom får ting eksplodere og koke over, kontrollerte utblåsninger før det hele tas ned igjen.

Andreas Werliin spiller trommer på en direkte og kontant måte som lukter mer av rock enn av jazz. Dette, sammen med de langstrakte låtrukturene og hangen til å sette punktum med et crecendo, får meg til å tro at dette kan være jazz som passer godt for et publikum flasket opp på postrock. Jeg må skynde meg å tilføye at dette er ment som et kompliment, jeg er tross alt så gammel at jeg husker sjangeren fra tiden før de fleste bandene ga opp og ga seg hen til tomme sjangerøvelser.

Jim O'Rourkes gitarspill farge- og støylegger, som den eminente lagspilleren han alltid har vært tar han aldri for mye plass her. Dette bringer meg til det som kanskje er den største forskjellen på denne utgaven av Fire! og det vi hørte på debuten. Den gang mente jeg at bandet fremsto som et demokratisk kollektiv, mens det denne gangen virker som om Mats Gustafsson har en tydeligere definert hovedrolle. Werliin og Berthling groover i vei, O'Rourke fyller igjen sprekkene, det er nesten som de setter opp scenen for Gustafssons saksofon. Nå må ikke dette tolkes som noe negativt – tvert i mot, alle muligheter for å høre den svenske hedersmannens kraftfulle og autoritetstunge spill må tas i mot med størst mulig mengde entusiasme.

Fire! er fremdeles et strålende band, og denne plata er altså en utmerket anledning til å stifte nærmere bekjentskap med en av av de mest markante musikerpersonlighetene vi har her oppe i nord.