[capsule review in English available]

Bob Wills & His Texas Playboys
The Mavericks
Squirrel Nut Zippers

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

For Swingende!

Universalmiddel som forhindrer rust og forfall pumpes inn i norsk musikkliv.

5:56 er en Oslo-basert kvartett som går flere tiår tilbake i tid for å hente inspirasjon til sin musikkstil. Deres debutplate har blitt noe så unorsk som et upretensiøst og fengende album, der swingende låter, smittende humør og heftig spilleglede får lov å dominere.

Stilmessig låner 5:56 først og fremst fra western swing, i seg selv en eklektisk stilart. Genrens mest kjente navnebærere var Bob Wills & His Texas Playboys, som dominerte 30-tallet med en nyskapende countryfisert musikk, som de blandet sammen av storband, jazz, dixie og blues. Som barn av vår tid har selvfølgelig ikke 5:56 heller noen problemer med å utvide dette uttrykket til å inkludere spor av både bluegrass, tilnærmet rock'n'roll og fransk kabaret. Sistnevnte påvirkning skyldes kanskje vokalist og hardtarbeidende kontrabassist Axel Jean Vials halvfranske blod. I hvert fall beveger foten seg i samme takt som til Robert Crumb og hans musetter, blant annet på Chinatown, My Chinatown og Mavericks-låten Dolores. Den europeiske påvirkningen var da også naturlig integrert i western swing, så dette er ikke stiler som utelukker hverandre.

Mens Wills hadde en hærskare av musikere med seg, tar 5:56 det ned til et kvartettformat. Resultatet blir råere og mer upolert, og countryuttrykket viker gjerne for en sterkere dragning mot eldre jazz og ragtime. Robert Normann og Lead Belly finnes nok i en platesamling nær disse guttene, og av nyere referanser kan Doo Rag, Squirrel Nut Zippers (sjekk Hot!, 1996) og Weens seriøse parodi 12 Golden Country Greats (1996) nevnes. Nå er ikke 5:56 verken like gale eller vulgære, og av og til savnes nettopp litt mer galskap i den gentlemannsaktige stilen. Det er likevel bare en detalj, og den glemmes når de teknisk stilsikre musikerne byr opp til dans.

Låtene på The Athletic Sessions er nemlig en fin blanding av nytt og gammelt, og det er imponerende å høre hvordan de utligner tidsforskjellene mellom gamle klassikere og nyskrevne spor, og slik klarer å skape sitt eget uttrykk platen gjennom. Bandet veksler med glans mellom ballader (Stars Fell on Alabama), rå stomp (Fort Worth Stomp), ragtime (Double Six Rag) og imponerende gitarspill av Carsten Boe - hør ham gå Wes Montgomery i næringen på The Quest for Ninine. Alt i en lett, drivende form som løst er basert på western swing. Ganske naturlig er det derfor at de også tolker Hank Penny og hans Back Up a Little Bit.

5:56 klarer dermed det imponerende kunststykket på The Athletic Sessions å bringe gamle musikkformer inn i nåtiden uten å henge igjen i fortiden. Det er en fryd å høre disse klassiske låtene revitalisert av et norsk band, som dessverre ser ut til å risikere den tunge byrden å bli landets fremste ambassadører innen en nesten glemt musikkstil. De gjør ikke skam på noen, og for min del gjenstår det bare å se dette bandet på scenen. Noe sier meg at det blir en heftig, het og swingende kveld.